måndag, april 17, 2006

Om dagisbarnen i hockeysandlådan

Så var påsken över och idag lever april upp till sitt rykte. Det är strålande solsken ena minuten för att komma en regnskur nästa som följs av nytt solsken och avslutas med en hagelstorm! Det är charmigt eller vad man säger och påminner om vissa midsommaraftnar när man sprungit in och ut som en skållad råtta.

Det finns tänkande hockeyspelare. Jag menar nu inte dom där spelgenierna utan såna som inte fått alltför många hårda tacklingar mot huvudet. Färjestads Per Ledin är inte en av dessa. Han kallar folk för tjockis när något inte går som han vill. Han är en vuxen hockeyspelare med ett intellekt som en femåring. Han kan ju lyssna på namnen Tomas och gilla läget. Hockeyspelare har en förmåga att betee sig som dagisbarn när mannen i zebrakläder inte blåser deras väg. Finalmatcherna innehåller inte så mycket bra ishockey tycker jag utan mest förvuxna dagisbarn som skriker och protesterar högljutt mot allt hela tiden; "Buääää domar'n han höll fast min klubba" Värst är Ledin. Undrar vem han ska kalla för tjockis nästa gång. Det blir nog inte växeltelefonisterna på CSN. "Han har nog inga studielån att oroa sig för" hade någon sagt. Är man klok om man har det? Möjligt.

Det finns ett och annat dagisbarn i sporten Fotboll också. Ibland står dom på läktaren. Jag har själv varit ett. I morgon börjar Superettan och som vanligt ska IFK Norrköping gå upp i Allsvenskan. Jag tror det blir svårt att göra mål på IFK i år, 0-0, 0-1, 1-0 och 1-1 kommer bli gångbara resultat.

Vilket säkert innebär att IFK i morgon släpper in tre, fyra mål...

IFK har inte sett särskilt imponerande ut i offensiven på försäsongen. Jag tycker inte det finns någon tydlig spelidé som dock Mats Jingbladh tycks se. Det är antagligen därför han är tränare och inte jag. Jag har dock regerat på Jingbladhs agerande vid sidlinjen. Han är tydligen en ny Olle Nordin som skriker på allt och alla jämnt. Aktiv coachning är ju bra men jag tror spelarna tar åt sig mindre och mindre ju mer det skriks. Vid förra matchen skulle Haris Laitinen markera en fri motståndarspelare vid en frispark. Då skrek Jingbladh att Haris skulle gå in i mitten. -Men han dåå?? vrålade Laitinen tillbaka. -Skit i han!! kontrade Jingis. Spännande att stå så nära ibland...

Idag läser jag att Bruno Santos sedan han fått veta att han inte kommer spela från start i morgon ska ha lämnat träningen skrikandes att han borde spela och minsann ska byta klubb. Hm, illasinnande rykten kanske, annars så har även IFK ett dagisbarn. Den andre brassen imponerade däremot på mig vid förra matchen då han sprang och sprang hela tiden jobbandes hårt medan Santos, (visserligen nyligen comebackande efter lårskada) stod mest stilla och väntade på bättre väder. Gör han å andra sidan sina 20 mål även i år är allt förlåtet. Det finns straffområdesspelare & det finns straffområdesspelare. Santos skulle kunna vara så mycket mer det är jag övertygad om.

Vårvärmen kom! I lördags. Vilken underbar påskafton det var men strålande sol nästan hela dagen och den kom under påskdagen med. Vi ställde fram utemöblerna och njöt vårens första fika i vårsolen. Såna dagar önskar jag mig en balkong.

Nästa helg ska det bli ännu varmare.

Jag längtar redan.

Inga kommentarer: