tisdag, april 25, 2006

Kallt på Parken

Vart tog vårsolen och vårvärmen vägen? Som bortblåst. Kylslaget på hemmapremiären för IFK. Spelet värmde..stundtals. Första halvleken var småtrevlig. Tyvärr var andra halvlek inte i närheten. Inledningsvis OK men efter brassen Diogos målmiss i 60:e minuten sjönk IFK och Jönköping tog över matchen och kunde efter visst tryck göra 1-1 på en grov markeringsmiss.

Norrbaggen Dybendal var piggast, han kommer göra nytta för IFK. Frågan är om det räcker för att bli något topplag. Jag tvivlar. Försvarslinjen är inte alls så stabil som jag trodde. Stundtals riktigt virrigt som så många gånger förr.

IFK är bra på att tappa ledningar. Jag vet inte hur många matcher under fjolåret där IFK gjorde 1-0 men inte kunde hålla matchen ut. Jag gläds åtminstone en smula över att det stundtals inte var riktigt så träigt och trubbigt passningsspel som i fjol. Några kombinationer då dom spelade med ett tillslag gick hem men man körde också fast alldeles för ofta. Något som har återkommit i år är kantspelet. Det fanns nästan inte förra året. Nu, tack vare Dybendal kom man runt på kanterna, i synnerhet under första halvlek. I Dybendal har IFK också fått en spelare med ordentligt tillslag på bollen, hans inlägg i första halvlek var vassa.

Dybendal och brassen Diogo var bäst. Som han sprang under första halvlek har jag inte sett en IFK-forward göra på länge. Det gjorde väl att han inte orkade något i andra...Santos gjorde mål men inte så mycket mer. Diogo jobbade betydligt hårdare. En besvikelse var Hammarby-lånet Laitinen. Svarade för några man-man dribblingar men var inte särskilt effektiv. Teknik har dock killen.

Och Jönköping? Hade ett vårdat passningsspel men inte särskilt många målchanser. Vilket tydligen inte behövs mot IFK...

Nåväl, nu hoppas jag att solen kommer hit snart igen. Sol & Värme vill jag ha. Det försvann fort men jag längtar redan så. Jag längtar efter sommar och jag längtar till lördag den 6.

Bilder då? Jo, innan mina händer hann bli helt stelfrusna knäppte jag ett par.
Tyvärr hade jag inte orkat kolla inställningarna så skärpan blev inte den bästa.

Inga kommentarer: