måndag, januari 30, 2006

Först OS sen kommer våren

Om ca två veckor börjar Vinter-OS i Turin. Vinterns olympiad är aldrig lika kul som sommarens men visst, timmar blir det i soffan när dom blågula blir blå och gula. Igår satt jag och undrade varför inte bandy är med i Vinter-OS när landhockey är med under Sommar-OS.

Hockeyn blir som vanligt kul, hypningen är total. Guld, guld, guld och Foppa är kung. Foppa kanske är kung men Tre Kronor med denna "gyllene årgången" som dom kallas med Foppa, Sundin, Näslund och Lidström har aldrig vunnit och dom gör det inte i Turin heller. Anledningen denna gång är kanske inte att dom kommer göra bort sig som i Salt Lake eller Albertville men motståndarna är minst fyra år bättre än i Salt Lake. Kanada vinner - ganska komfortabelt skulle jag tro. USA-Kanada är mitt tips på final. Bakom får Finland, Tjeckien och Ryssland göra upp om bronset. Tre Kronor går till kvartsfinal där man inte räcker till.

Medaljerna tas nog dom flesta av Anja i utförsåkningen. Fyra medaljer blir det och av dom ett guld som Anja tar. Hon tar säkert också ett silver eller brons. Brons får vi också i Curling och ett silver i Sprint. När OS väl är slut i slutet av februari kan vi äntligen börja se fram emot våren på allvar. Det känns att det blir lite ljusare för varje vecka nu vilket är skönt men det är inte bra på långa vägar.

Laurie Anderson spelade Kjell i Eldorado i torsdags. Jag hade inte hört Laurie innan, tror jag. Hennes berättelser och den drömska musiken satt som en smäck i vinternatten. Det vill jag höra mer av. En skiva med Laurie får det bli. Sen kom Björk på Isländska! Jag har alltid fascinerats av Island och språket det är ju sagornas språk. Fler artister från Island vill jag höra, var finns dom?

Det gick en teve-serie från Island nån gång på 90-talet som jag gillade. Landskapet där vill jag uppleva nån gång. Ja det är ganska mycket som jag vill göra som jag aldrig gör. Men Island. Ja det får bli av.

Laurie & Island snarast.

Inga kommentarer: