torsdag, januari 26, 2006

Varför jag inte gillar vinter

Jag tittar ut och undrar om det verkligen ska komma en ny årstid. Det är mörkt och kallt just nu. Jag tänker på vinter och skulle vilja lämna in en motion till Kung Bore om att jag vill avskaffa vinter. Varför? Här följer Några punkter:

*Istället för vinter inför vi sommar året om. Hela tiden.

*På vintern kan du inte gå ner till havet och höra vågskvalpen mot bryggan.

*När det är vinter och du går ut i dina finslipade sneakers och snön faller mot asfalten och det bildas en blöthal massa som får dina blanka fotsulor att göra looping. Detta kan vara kul när du är liten men knappast efter du fyllt 23½.

*Efter snöfallet kommer blaska och gegga varpå denna gegga fryser på och det blir knögglig is när du fortsätter att halka och minst 48 bilar halkar av vägen.

*Hur vore det om du kunde använda dina sommarsandaler och gå i kortbyxor just nu. Hur är du klädd? Tjocka tröjor lager på lager på lager som ofta börjar klia så fort du går inomhus.

*Bär du glasögon? Då har du märkt hur dom immar igen fullständigt när det är kallt ute och du går in i värmen så du ser ingenting och fumlar efter klädhängaren.

*Bor du i eget hus med egen uppfart måste du åtminstone ett par gånger varje månad ta fram snöskyffeln och skyffla bort detta tramsiga snöfall. Särskilt oroligt är detta när det faller och fallit blytung blötsnö.

*Grilla. Visst är det helskönt att grilla. Det går gievtvis att grilla nu med men jag tror inte du får samma känsla som en varm julikväll.

*Ljuset. Eller snarare mörkret. Tänk om vi hade juniljus året om, hur vore det?

*Fotboll. Live. En skön sommarkväll på en fotbollsläktare nära dig. Hur skönt skulle det vara att gå på fotboll ikväll? Och sen finns det dom som tycker att Sverige borde spela mellan augusti och maj istället för april och oktober!

Dessa punkter tar förstås aldrig slut, fortsätt gärna. Jag avslutar med en sån där skön sommarbild från en fotbollsarena nära mig.

Inga kommentarer: