söndag, januari 15, 2006

Filmen vs Boken

Innan du hinner säga nationalencyklopedin baklänges har jag kastat mig i soffan där jag ser filmversionen av Henning Mankells "Innan frosten" Boken tog jag mig tid med. Inköpet var för ett år sedan. Nästan exakt. Utläsningen dröjde dock eller snarare så hade jag förlagt boken i någon av dom där flyttlådorna. När jag väl hittade den var läsningen mer njutbar än jag någonsin kunde ana. Strålande Mankellisk. Spänningen tog aldrig slut. Nu är jag spänd på filmen. Troligen sämre än boken, men ändå. Krister Henriksson som Kurt Wallander har jag svårt att föreställa mig. När jag läser om Wallander så ser jag ju en lönnfet, pösig och ganska osofistikerad typ framför mig. Rolf Lassgård var kanske den bilden. Nu är kanske den tiden förbi, när Lassgård var med i varannan svensk film. Johanna..vad heter hon? Sällström?? Jag har tappat henne. Efternamnet. Är det inte Sällström? Jo visst är det väl det. Nu börjar filmen och jag sjunker mjukt ned i soffan. Har någon popcorn?

Inga kommentarer: