söndag, januari 22, 2006

Nattglimmer

Nattglimmer. Nej det är inte ett försök att vara överdrivet överpretantiös här i bloggyttjan utan en titel på Patrik Torssons verk. Nattglimmer, ett böljande musiklandskap där vågskvalpen slår mot örat och jag börjar tänka på sommar. Sommarnätterna och deras glimmer. Jag saknar dom och längtar. Snart, snart. Nej inte så snart men snart. Lisa Ekdahls "Pärlor av glas" värmer min stereo annars. Det är lite fruset just nu, snöyra under helgen och iskalla vindar som for in under kragen. Svinkallt. Gråkallt. Vidrigt. Jag fortsätter att drömma om sommaren. Gröna ängar och ljusblåa skyar. Jag drömmer om torpet. Står det kvar? Ja det klarade ju Gudrun utan att ett enda fönster hade blåst ut. En tegelpanna hade lossnat, det var allt. Jag saknar svalornas landningsbana när dom far in under pannorna. Jag saknar nästan flugor,mygg,getingar & blinningar. Nej förresten, där går gränsen. En enslig sommarhumla kan jag sakna men inte getingarna. Jag står dock gärna ut med att vifta bort en och annan för allt det andra.


Jag läser nöjesnyheterna. Dom är också uppköpta. Tycks det. Alla är uppköpta idag. Patrik Torsson är det inte. Möjligen av något rederi. När Patrik Torsson inte är till havs så gör han störtskön Electronica. Han skriver också jams och trams på sin Blog. På hela sajten kan du också läsa om allt han har gett ut och ibland ladda ner nya saker via bloggen. Patrik Torssons mixar med ljudlandskap och talet gillar jag skarpt. Liksom Hans Appelqvist. Jag väntar ivrigt på att "Tonefilm" ska dimpa ner på hallmattan. På skivan har han mixat sina ljudkomposer med svenska filmklassiker. Jag känner att jag har skrivit om det tidigare. Då gjorde jag det igen. Dessa båda ljudkonstnärer som labbar med ljud upptäckte jag i Eldorado. Kjell Alinges klassiska program från 80-talet som nu är tillbaka där det hör hemma. I radion. 10 års frånvaro (med undantag sommaren 2002 då han sände Niagara) Det var där han spelade Appelqvist första gången. Antagligen först i radio. Nu sänder han på torsdagskvällar i P2. Dom mörka vinterkvällarna blir plötsligen mer njutbara. Än mer njutningsfulla blir dom från måndag då min favoritserie Frasier är tillbaka i Kanal 5. Nu har jag jamsat klart för idag. Tack för ordet.

Inga kommentarer: