måndag, januari 16, 2006

3:ans spårvagn

Jag tog en tur med treans spårvagn i morse. Du vet den där som Plura sjunger om. Det spårade inte ur och jag är glad att jag slapp gå i motbjudande kyla denna iskalla måndagmorgon. Det stod en ensam övergiven Volvo vid en vägkant med blinkande lampor. Motorstopp. Bilen hade registreringsskylten MTG. Bara en sån sak. Tänk om MTG verkligen fick motorstopp. På riktigt. Då kanske dom skulla sluta att köpa upp varenda stackare. Jag skulle vilja veta hur många radiostationer som ägs av just MTG. 95%?
Filmen i går "Innan frosten" var en stor besvikelse. Henriksson var blek som Wallander och Johanna hette just Sällström. Boken slår i detta fall filmen med hundranoll. Det brukar den göra med några unda
ntag. Sedan görs det ibland bok av film. Det blir aldrig bra. Jag har Tillbaka till framtiden i bokform. Jag har nog läst den en halv gång. Dom filmerna vill jag se igen förresten, ja det var längesen. Tvåan är bäst.
Tillbaka till frosten, filmen kändes som en enda stor gäspning fram till slutet och slutet gick snabbt. För snabbt. När det var 10 minuter kvar av filmen satt dom fortfarande och drack kaffe lugnt. Sedan gick det snabbt till upplösningen. Svensk polisfilm har annars fascinerat mig. Jag gillade "Hassel" och jag gillade "Beck" Carl-Gustafs Beck har jag sett lite av och Gösta Ekman är svår att se som poliskommisarie efter Papphammar. Peter Haber och dom senaste filmerna gillar jag bäst och Micke Persbrandt förstås. Visste du att han köpt hus i Brasilien och går på antabus? Inte?, läser du inte kvällspressen? Jaså inte, vilken tur! Klottermurveln Nyhlén som har förstört många karriärer ska lämna tidningarna och istället husera fritt på en hemsida. Kan någon hacka den i tusen bitar snälla?

Två intressanta skivbolag på nätet; http://www.hapna.com och http://www.komplott.com här finns musiken du egentligen borde lyssna på istället för det där andra. Här finns Hans Appelqvist och Patrik Torsson. Till exempel. Häpna är förresten ett mycket bra namn. Häpna över hur musik också kan låta. Det gör man. På Eurosportkanalen visar dom tennis. I massor. Jag spelade tennis en gång i tiden, det var när jag orkade springa. Jag gör sällan det numera. Jag försökte börja motionsspringa för något år sedan men jag tröttnade snart.


Framför allt tröttnade mina ömma fötter.

Skogen var inte bra för dom. Promenader är bättre. Vårpromenaderna i skogen var ljuvliga. Nu bor jag mitt i stan och här finns ingen skog. Jag saknar skogen men jag kommer besöka den igen. Dofterna och lätena är något man inte kan avvara. Jag kan känna dom nu bara jag tänker på dom och skriver om dom. Tänk prasslandet under fötterna, knirrandet när du trampar på en torr gren och susandet i dom höga träden.

Jag har ofta tänkt, när jag är ute i skogen att jag ska köpa en duglig mikrofon och spela in skogen. Den har tusen berättelser. Jag vill spela in trädens susande och viskande.

Den här våren får det bli av.

Inga kommentarer: