tisdag, januari 17, 2006

Ljudkonstnärer

I letandet över ny brinnande musik hittade jag en av mina nya favoriter Hans Appelqvist i en vanlig tidning. Fast på webben. http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/section?Kategori=LJUDSOMMAR&Profile=1400 Tidningen hade under förra sommaren ett tema "Sommar med ljud" Spännande och intressanta möten med ljudkonstnärer. Som Kent Tankred. Här finns också Sophie Rimheden. Hennes bidrag lät som om ljuden for åt alla möjliga håll. Skulle man vilja köpa såna här skivor kan man tyvärr inte springa ner till närmaste skivaffär men via webben kan man hitta skivbolag som jag tidigare skrivit om här därifrån man kan beställa. Hans Appelqvists Tonefilm låter spännande. Hans ljudlandskap mixat med klipp från gamla svenska filmer. Smakprovet "Bakfylleoro" som finns på http://www.komplott.com är exempelvis hämtat från klassikern "En kille och en tjej" Samtidigt tar jag en titt på kommande CD-släpp, kommer det något som får en i extas i vår tro? Nja, det var skralt. Nästan som vanligt. Ny singel med Mauro och nytt album med Lisa Ekdahl och med Staffan Hellstrand. Kurt Olssons bästa! Hm det känns som 15 år för sent. Bland skivsläppen hittar man ofta saker att kräkas över. Denna skumning klarade sig dock. Jag hittade lyckligtvis inga "Super Mega Duper Mania" Men jag minns den där lugna stunden framför tv:n som förbyttes mot kräkhink när Ebba Gröns 800 grader pumpades ut i reklamen i tranceflamce technoversion. Det var nån sån där Mania. Man kan få mani att vilja döda för mindre. Eller åtminstone önska att sådana helgerån kunde förbjudas. Etta på mest-sålda-skivor-just-nu är Håkan Hellström. Jag kraxar och baxnar. Han borde haft vett att göra en Jacob Hellman. Hellman förresten, han hade en ny skiva på gång för nåt eller några år sedan. Vad hände? Insåg han att han aldrig skulle kunna nå upp till sin förra och första platta så han lät det vara? Så borde fler göra i så fall. Rubriken idag är "Ljudkonstnärer" Jag syftar då inte på Håkan om du nu trodde något sådant vanvettigt. Bara en inflik. Han blir ingen konstnär. Bara en clown i för stora skor...

Inga kommentarer: