fredag, januari 13, 2006

Många vill ha tillbaka Gunnar i IFK

Rubriken handlar om IFK. Men inte mitt IFK. Det är IFK Göteborg som vill ha tillbaka Gunnar Larsson som ordförande. Mitt IFK vill också ha tillbaka sin Gunnar. Jag tittar på "Det okända" där man kontaktar andevärlden. Jag tänkte att man kanske kunde kontakta Gunnars ande och om det nu inte går att han kommer ner och spelar igen så kan han väl ge sina goda råd till dagens mediokra spelare var målet är beläget. Gunnar Nordahl. Vilken spelare. Vilken hjälte. Under 1940-talet skulle man levt och varit IFK-supporter. Hade man sett det hade man bättre förstått när 80-årige Sture sitter och gnäller som värst över dagens lag. Idag fick jag skivleverens. Ja åtminstone två av dom fyra jag hade beställt från skivaffären på internet som inte har någon telefonkundservice. En skiva var tydligen restnoterad. Kommer senare. Den fjärde hade jag inte ens beställt. Barrockt! Var tog Sophie Rimheden vägen? I sportvärlden går Linköpings Hockey Club kräftgång sedan tränare Melins besked att han lämnar klubben efter säsongen. Sånt är aldrig bra. Idrott är till 95% psykologi och att som spelare veta att din ledare inte kommer vara kvar och han säkerligen har tankar på sitt nästa uppdrag sprider en osäkerhet i spelartruppen. Nu tror jag väl ändå att ishockeylaget repar sig och säkert går längre än till semifinal. Norrköping och Linköping har alltid haft lite komplex för varandra, särskilt när det gäller sina idrottslag. Jag är idag Norrköpingsbo men har en del av Linköpingsidrotten i mitt hjärta. Dock inte hockeylaget, det har jag aldrig haft. Brynäsare som man är. Som IFK Norrköpingsfan ska man inte svära i kyrkan, vilket man gör om man pratar om LHC. IFK och LHC lär också ha lite komplex för varandra. Särskilt lagens fans vilket är lite märkligt ändå. Hockey kan aldrig jämföras med fotboll egentligen. Fotboll pratas och skrivs det om 365 dagar om året. Det mediala intresset för fotboll är också såpass mycket större än hockey. Det har säkert att göra med många orsaker. Fotboll har i media bara blivit hetare och större allt sedan VM i USA 1994. Hockey känns lite på dekis. Tre Kronor skämmer bara ut sig och VM i Ishockey är aldrig hett. Lokalt känner man också av det, tänk om Linköpings hockeylag hade varit ett taskigt mittenlag i division 1, hur stor uppmärksamhet hade man haft i media då? Nej, just det. IFK Norrköping är just det som jag nämde här ovan fast i fotboll. Ändå är intresset från media och supportrar bara större och större känns det som. Nej det där komplexet handlar nog mer om LHC-Vita Hästen. Vita Hästen var väl från början en förgrening i IFK Norrköping. Men LHC och IFK lär nog aldrig möta varandra. Vilket är lite synd. Det hade nog varit kul. IFK på skridskor kanske. Till sist måste jag delge en historia med Brynäs lagkapten, veteranen Tommy Sjödin. Efter ännu en miserabel skitmatch stod han och gav en intervju till Gefle Dagblad. Plötsligt går proppen och det blir kolsvart i omklädningsrummet varpå Tommy säger till reportern: "Jaha, nu fick du rubriken gratis; Nattsvart för Brynäs!"

Inga kommentarer: