tisdag, februari 28, 2006

Tusen tankar

Jag har tusen tankar. Jag ska inte skriva ner alla. Men några.

För 2o år sedan sköts Sveriges statsminister till döds i Centrala Stockholm.

Jag förstod inte vad som hände då, jag var nämligen bara fem år men jag tyckte att lekfarbrorn i "Lördagsgodis" var ovanligt ledsen den här kvällen. Innan hade någon "hallåa" med bister uppsyn på ett sånt där språk som barnen förstår förklarat vad som hänt i landet. Jag minns inte om jag förstod men lekfarbrorn var inte så där knasigt knasig som han brukade vara när han balsamerade håret med ketchup.

Idag är det 20 år sedan Palme mördades. Om fem år preskiberas mordet. Kommer det någonsin få en lösning?

Till något annat.

Formen. Hur är den egentligen? Jotack som vanligt svarar jag.

I dessa tider när dietexperterna och fitnesspsykopaterna springer om varandra i blaskorna om att nu ska du minsann ta en "powerwalk" efter lunchen. Jag läser, tittar, lyssnar och flinar för mej själv. "Ta också gärna en powernap efteråt" Jag flinar fortfarande. Powernap!, dög det inte med tupplur? Måste allting varaså förfärligt modernt och ballt, hippt och coolt. Allting ska vara power, powerhit och power dit.

Allt detta tjat om det sunda är tidens tecken. På 90-talet innehöll blaskorna allt om sexrådgivning. Vi läste och fick ångestattacker. 2000-talet är kostrådgivning. Jag väntar med spänning på vad som kommer nästa årtioende, kanske rådgivning om hur vi ska betee oss,social rådgivning. Eller snarare tvärtom. En anti-social-rådgivning vore väl lämpligt. "Hur du helst inte ska uppföra dig på storslagna festmiddagar" eller "Hur du gör skandal på offentliga tillställningar"

Du tror jag skojar. Ja säkert. Jag gillar att skoja. Det är rätt kul. Livet vore inte bra utan skoj faktist.

Livet vore heller inget liv utan musik. Jag hör musik överallt och jag hittar ny förförisk musik på driljontals olika nätetiketter. Jag hittade musik med en tjej som sjunger på Isländska, nej jag menar nu inte Björk. Den här tjejen hette Elin och sjöng så hjärtmusklerna gjorde en kullerbytta. När musiken träffar så är det som ren kärlek. Jag är svag för Island av någon anledning. Hon sjöng så vackert och jag såg landskapet på näthinnan även om jag inte begrep ett ord.

Musik kan vara som kärlek.

Ibland.

Inga kommentarer: