måndag, februari 13, 2006

Tre och en halv månad kvar

Tankarna idag handlar om IFK, OS och som vanligt längtan efter sommar.

OS har börjat och rullar ut i varje tevesoffa. I Sverige suktar man efter en första ynka liten medalj. På Eurosport visas medaljligan, Norge har redan sju stycken.

På onsdag börjar hockeyn för herrarna. Jag läser om snökaoset i östra nordamerika och att det kanske blir flygstrejk i Italien. Stackars Bengan, tänk om han inte får ihop fullt lag på onsdag. Då får han väl fråga några av damerna.

IFK-premiären i lördags var kall och intetsägandes. Det hände inte mycket förutom att mina tår tyckte att jag skulle haft vinterskor. Jag hade tänkt knäppa några bilder och förgylla - nåja denna sida med men om jag inte var för stelfrusen för att plocka upp kameran så fanns det nu inte så mycket bildmotiv så som måljubel eller dylikt. Istället slänger jag med några bilder från årspremiären 2005.

Jag undrar vad det ska bli av IFK 2006. Om man ska säga nåt om den första träningsmatchen så var det väl att försvaret såg bra ut. Hur det ser ut mot anfallsglada Elfsborg nästa helg är nog tyvärr en annan femma är jag rädd.


IFK spelade i lördags med två defensiva innermittfältare, den taktiken är säkert bra när man vill spela långbollar på en ensam toppforward och främst tänka hemåt och det är säkert så att man slipper bli sönderkontrade tack vare dom stora hål som uppstår på innermittfältet annars men om IFK ska kunna vinna matcher inte bara på fasta situationer utan tack vare ett fungerande offensivt kortpassningsspel (jag vet det är kanske naivt att tro något sådan) men då krävs att man investerar i en kreativ mittfältare som gärna kan ta defensivt ansar också man framför allt kan slå dom där genomskärande passningarna som löser upp försvar och skapar målchanser.

IFK kan likväl spela med två defensiva grovjobbare, man kan spela det populära systemet 4-2-3-1 med en ensam toppforward. Det är klart, från den ensamme forwarden krävs ett hästjobb i löpningar och arbete, ett arbete som jag tvekar på om någon av Brassarna kommer lägga ner. Med två defensiva "köttare" och tre offensiva mittfältare, två på kanterna och en i mitten skulle man åtminstone få ett offensivt spel och samtidigt inte vara fullt så sårbara om man tappar boll högt upp.

Detta är tankar och man man sönderanalysera fotbollens ädla spel likt en Ola Andersson. Hur som helst, en offensiv kreatör vill jag se i IFK gärna innan vi går in i mars månad.

Vintern är lång och hård just nu men snart är det faktist så att värmen kommer åter. Om bara 3½ månad ska det vara sol och värme igen. Stränderna fylls, glasskioskernas kö blir bara längre och längre, juniregnet är bara behagligt (om det inte pågår för länge vill säga), ölen blir plötsligt betydligt godare, man inhandlar jordgubbar på närköpet och njuter en sagolik sommarjordgubbstårta i sommarkvällen. Sedan hittar jag en gräsplätt någonstans, lägger mig och tittar upp mot skyn.

Sommarskyn.

Underbart.

Snart är jag där.

Inga kommentarer: