torsdag, februari 09, 2006

Eva

Musik är meditation. För många. Liksom för mig. Just nu snurrar Eva Dahlgrens "Snö" i min CD. Det är en skiva, mest om kärlek. Om längtan och om lycka. Tror jag. På skivan spelar Lars Halapi gitarr, bland annat. Han spelar en hel drös med instrument.

Som Bouzouki.

Vadå?

"Bouzouki är ett långhalsat stränginstrument som kan liknas vid en mandolin eller luta"

Så står det på Wikipedia.

Lars Halapi har arbetat med Sophie Zelmani. Hans gitarrspel är glimrigt bra. Han har även producerat denna skiva.

På Eva Dahlgrens skiva är det mycket som är bra och vackert.

"Så härlig är jorden
en doft av hägg
och nattens mardröm flyr
i den bleka solen
tycks varje liten handling ny
för den dag som gryr"

Den textfrasen fastnar som ett klibbigt kolapapper under foten. Ja texten fastnar ju inte under foten utan snarare i själ och hjärta.

Meditation var det.

Jag läser en krönika i Aftonbladet där någon försökt beskriva Robyns klädsel under Grammisgalan.

"Hon försökte se ut som en purjolök"

I morgon börjar OS. Invigningsceremonin kommer som vanligt vara alldeles för lång och för tråkig för att orka genomlidas. Vem tänder elden? Vem bär den Svenska fanan?

Mina tips blir Alberto Tomba respektive Anja Pärson.

Allting är OS just nu och på nästan varenda nyhetssajt ställs frågan; Hur många medaljer tar Sverige i OS??

Jag tror fortfarande på 4 medaljer.

På sin höjd ETT guld.

Inga kommentarer: