tisdag, februari 21, 2006

Nu är du ute på hal is Bengt-Åke!

Jag tror inte mina öron och ögon när Bengt-Åke Gustafsson står och blir intervjuad av SVT inför den avslutande gruppspelsmatchen i OS mot Slovakien. Som jag skrev tidigare så innebär förlust i den matchen en "lättare" motståndare i kvarten men jag skulle aldrig kunna drömma om att en förbundskapten faktist har en minsta tanke på att medvetet göra ett dåligt resultat. Det var faktist vad han sade, direkt ut i SVT.

Man baxnar.

Tänk er hur en coach går in i omklädningsrummet och säger till sina spelare: Okey grabs, nu ser vi till att förlora med ett par mål så vi slipper Kanada i kvartsfinal. Om så sker har landslaget redan en förlorarmentalitet och Schweiz kommer sopa banan med kronorna. Med all rätt.

Även om Bengt-Åke har en fundering på läggmatch så begriper jag inte för femhundra öre hur han kan stå och fundera på detta i en intervju!?

Hur tar spelarna sådant? vill dom gå ut och inte göra sitt bästa?

Jag kan köpa att man ska ta det lite lugnare med tanke på att det är kvartsfinal redan dagen efter men att ta det lugnare innebär inte att man medvetet försöker nå ett dåligt resultat.

Nej vinn tillbaka respekten, hitta ett bra snabbt spel mot Slovakien. Spar självklart på krafterna, men gå in i slutspelet med självförtroende. Tror ni att dom kommer ha det om dom inte spelar på riktigt mot Slovakien? Vinn svenska folkets förtroende som jag tror är ganska långt där nere just nu och ta er an Kanada i kvartsfinal.

Tänk vad en loj insats i morgon och stryk mot ett heltaggat och bra spelandes Schweiz innebär? Då lär sågningen av kronornas insats från 2002 hamna i skymundan.

Det jag sett av Schweiz är faktist inte dåligt. Man har två världsmålvakter och har nästan ett högre tempo i sitt spel än Tre Kronor. Det är ett hårt jobbandes, kämpandes lag som Sverige i så fall får möta på onsdag. Frågan är om Tre Kronor är redo för det.

Silver till damkronorna. Kanada var för svåra men om fyra år kan tjejerna snuva Kanadensiskorna på guldet i Vancouver.

Damkronorna kommer hem som hjältar.

Vad Herrkronorna kommer hem som vet jag inte men jag är rädd att det blir med gamnackar.

Jag vill gärna ha fel.

Inga kommentarer: