tisdag, februari 07, 2006

Snö & Fotboll

Snö.
Snö.
Snö.

Det är bara snö just nu och långt till gröna gräsdoftande fotbollsplaner. Ändå går årets första match av stapeln om några dagar. Träningsmatch förstås, det lär bli kallt och långkalsongväder. Jag äger ingen långkalsong så det blir nog kallt. Vintern känns ovanligt lång i år, det känns ju som den pågått i flera år. Det kanske är bristen på den varma sommaren som förstärker känslan. 2005 kom sommaren egentligen inte förrän i september. Jag minns att november var ovanligt behaglig men nu får gärna resten av vintern bli så mild som möjligt. Det börjar bli tjatigt att halka omkring med mina blanka sulor.
På tal om Sulan. Han. Vaattovaara alltså är assisterande tränare i IFK 2006. Jag minns ju honom som den där stabila backklippan IFK inte sett röken av sedan dess. I en av mina första matcher på Parken minns jag hur han tog ner Jonny Bråttom mästerligt. Bråttom var uppskriven, hemkommen från någon av de oräkneliga proffsäventyren. Det var på den tiden det var stort att bli proffs. Det var innan Bosman. Nu blir alla (nästan) proffs. Jag är glad att den där Bosman kom såpass sent. Tänk hur många i IFK:s framgångsrika lag på 1990-talet som hade gått och blivit proffs annars.

Vad ska man tro om fotbollsåret 2006? Sverige vinner VM-Guld och IFK vinner Superettan? Föga troligt men drömma kan man ju alltid...

Några bilder från fotbollsåret 2005
Norrköping-Degerfors 8 maj (1-0)

Åtvidaberg-IFK Norrköping 22 juni (2-2)

Sulan på någon uppvärmning

Inga kommentarer: