lördag, april 11, 2009

Suparettan?

Ja så var det dax att dra igång Suparettan, nej Superettan heter den visst men gott folk, den fotboll som spelas i den här dödgrävarserien kräver sin mängd öl.

Seriepremiär idag i Södertälje. Jag ser den hemmavid med kylen laddad med..ja just det. Nästa måndag lär jag dock vara på plats när IFK tar emot Sundsvall på den nya dyra fina Parken. Det blir ju intressant bara det.

Nu ska jag inte skriva en uppsats om hur årets Superettan kommer gå. Några tankar bara. Mellan 2003-2007 var alltid den stora förhoppningen att IFK skulle gå upp i allsvenskan. Nu har vi varit där och handen på hjärtat - ska det vara på det viset kan det lika gärna kvitta. Jag ser hellre IFK spela jämnt mot Bodens Boll Klubb än förlora med 0-6 mot Kalmar FF.

Mina förhoppningar och förväntningar är att IFK börjar rulla lite boll igen istället för att låta Micke Roth slå femtielva luftpastejer på ingen. Okey att det fungerade när det fanns murbräckor där framme men nu vill jag se att IFK håller sin målsättning och håller bollfan på marken. Spännande spelare finns det gott om i IFK-truppen. Telo, Cakic, Burkhardt, Bamberg, Tankovic, Khalili mfl ska stå för en snabb, teknisk fotboll. Jag tror på det när jag ser det.

Äh.
Vem vinner och vem försvinner då?
Jo, Sundsvall vinner tack vare att man har ett Superettanlag. Deras lag är i stort byggt på samma vis som IFK anno 2007. Synd, jäkligt synd att Jonas Wallerstedt ska göra mål där uppe istället för på en viss Idrottspark. Fast det e klart, känner jag Walle rätt stänker han dit ett par när Sundsvall kommer hit den 20:e.

Nu får det vara nog med snömos.
Sundsvall vinner alltså enligt undertecknads spåkula. Sen är det rätt öppet skulle jag påstå och IFK Norrköping, mitt kära lilla Snokalag hamnar nånstans mellan plats 2-6.

Den här gången kommer jag inte vara så fullt besviken om dom missar allsvenskan. Det var väl inget att sträva efter i fem jävla år?

Allsvenskan fulladdad med egotrippade divor som spelar för sig själva, med huliganer som bråkar och slåss på gator och torg och med domare som dömer efter sin känsla istället för fakta.

Superettan är ju mer dom grovjobbandes lagspelarnas serie, den tappra åskådaren på bänkrad 14 som muttrandes beklagar att dom har höjt priset på kaffet i år igen och framför allt här finns inkompetenta domare och som står för det!

Nu är kulan snart i luften igen.
(men håll den på backen helst)

Inga kommentarer: