tisdag, april 21, 2009

Det är OK

Jaha 2-2 blev det i hemmapremiären inför blygsamma 5000 åskådare på Nya Parken. Vi kan väl börja med det fotbollsmässiga. IFK bjöd på en fotboll man inte var i närheten av mot Assyriska, i 60 minuter. När matchens lirare Tankovic gick ut tog Sundsvall över helt och deras sista halvtimma motiverade ett X.

Så här i efterhand känns det bytet helt idiotiskt. Visst ville alla se Burkhardt men att byta ut den som var navet i IFK:s spel kändes konstigt. Tankovic jobbade stenhårt och hade hela tiden en tanke när han fick bollen. Mer än man kan säga om exempelvis...nej förresten jag ska vara snäll. En sak är dock säker; vi har inte sett det sista av Tankovic!

Om 19-åringen är matchens utropstecken så är matchens frågetecken nog Micke Blomberg. Helt borta på högerkanten i 2:a halvlek och mycket riktigt utbytt. Skadehelvetet som gjorde att Arvhage och Roth tvingades avbryta matchen gjorde att IFK fick avsluta med en man mindre. Sundsvall fick straff och sen var det kokta fläsket stekt.

Något flyt med varesig domare eller skador verkar IFK inte ha i år heller. Nu väntar match i serien på fredag och match i cupen på söndag. Hur tänkte ni där Svenska fotbollsförbundet?

Så till arenan slutligen. Den är inte färdig men kommer bli väldans läcker när allt är klart. Plus till den goda ölen i baren vi besökte och till mängden toaletter som gör att man inte behöver stå i alltför lång kö när det trycker på.

Minus till biljettförsäljningen. EN kassa är inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Tur att vi kom i god tid men alla andra Norrköpingsbor som sin vana trogen alltid dyker upp kvarten före avspark hade nog ett litet helvete där när avsparken gjordes.

En pinne på två matcher. Är det läge att drabbas av panik nu? Nä. Jag hade aldrig förväntat mig att IFK ska vara ett gjutet topplag den här säsongen. Jag fick se IFK spela boll i nära 60 minuter och dom förlorade ju inte.

Det är okej.

Inga kommentarer: