måndag, april 20, 2009

Hemmapremiär


Kom igen Snoka!

Ikväll är det hemmapremiär. Jag har varit på ett par genom åren. Några fina minnen finns. 2-1 mot MFF 1998, 3-0 mot Gais 2000, 1-0 mot ÅFF 2007. Tyvärr finns några väldigt mörka premiärer där också. 0-1 mot Umeå (!) 1996, 0-3 mot Elfsborg 2001 och 0-3 mot MFF 2002. Det var mörka år det där.

Den största käftsmällen var nog annars 2-3 mot Gefle i Superettapremiären 2003. Då hade jag inte en aning om vad som väntade. Nu vet jag bättre.

Den bästa IFK-premiären i modern tid missade jag dock. 1990 när man klappade dit Blåvitt med 6-0 och en viss Tomas Brolin gjorde hattrick.

Ikväll smäller det när IFK möter Sundsvall. Mina förväntningar är inte så stora efter premiären i Södertälje. Jag tror tyvärr inte IFK kommer att räcka till mot ett fysiskt Sundsvall men jag hoppas att jag har fel. Jag brukar ha det.

NT skriver att Anders Whass tar plats i backlinjen. Han är en duglig mittback men jag hoppas för allt i världen att han inte spelar ytterback igen. Blomma, Tankovic och Haglund går tydligen in i laget också skriver samma tidning. Mest spänd är jag dock på Marcin Burkhardt. Hoppas han är kvitt sina skadeproblem nu så vi får se vad han går för.

Jag glömde en premiär som också var ganska trevlig. 2005 när IFK smiskade AIK med 2-0 och Abder Kabous smekte in en frispark som den värsta Zidane.

Hoppas vi får se ett mirakel ikväll. Men först blir det uppladdning med några kalla..

Kom igen nu Snoka!!


IFK Norrköping-AIK 2005

Inga kommentarer: