måndag, februari 26, 2007

Textrader

Hela mitt liv är fyllt av textrader.

Tomas Andersson-Wij skriver många bra sådana.

"Expressens korsord och fotboll vid tre"

"Jag minns barndomens sista sommar"

Dessa två textrader från skivan Stjärnorna i oss säger så mycket. Antagligen för Tomas och för mig. Lördagarna med Tipsextra. Jag minns ett Tipsextra, det var nog första gången jag såg på fotboll över huvudtaget. Jag hade varit ute och cyklat och ramlat. Jag cyklade på gatan och såg upp på himlen utan att ha koll på vart jag styrde. Plötsligt for jag över staketet och landade på gräsmattan nedanför köksfönstret där det pågick ett kafferep. Jag tror inte jag skadade mig så illa. Jag var mest överraskad. Fast dom innanför fönstret var nog mer överraskade att få se en flygandes åttaåring utanför deras fönster.

Barndomens sista sommar. När var den? Det måste vara någon sommar på Malttorpet. Där tillbringades alla mina barndoms somrar. Varje gång jag ser skymten av vårt röda torp med dom vita knutarna kommer alla flashbacks tillbaka.

Men allra mest präglar Paddy McAloons I trawl the megahertz mig. Texten i den låten som är 22 minuter lång berättar så mycket som jag också tar till mig. Jag har skrivit några kilometer om den låten här redan så jag ska väl inte skriva mer egentligen. Det är flera historier samlade från livet och människorna. Den är bara bäst. Därför måste jag lyssna på den nu igen.

Annars består min vardag av ständig snöyra. Både utomhus och inombords.

Inga kommentarer: