torsdag, februari 08, 2007

Kultur

Allt är kultur. Nästan.
Kultursidorna i dagstidningar och på nätsajter klumpas ihop med nöjesnyheter.
Vissa hävdar med bestämdhet och en smula högfärdighet att hrmpf hur kan dom skriva om den där ytliga melodifestivalen och den senaste meningslösa komedin från hollywood i samma anda som dom talar om dom nya konstutställningarna.

Jag tycker det är precis så det ska vara. Att blanda högt och lågt hela tiden så blir det en fantastisk köttfärsås av alltihopa. DN Kultur är den bästa kultursajten utan konkurrens. Som musikälskare fastnar jag framför allt vid deras skivavdelning. I dag lyssnar jag på smakprov från Säkert. Det är Hello Saferide på svenska. Annika Norlin. Det är intressant. "Vi kommer att dö samtidigt" är en skön indiepop-dänga.

Detta är ganska så skön vårpop i mina öron, låter inte helt olikt Raymond & Maria. "Det kommer bara leda till nåt ont" är en vacker bit i lågmält beat. Fast nog gillar jag Annika bättre i sina Hello Saferide-bitar.

På DN Kultur läser jag också om Laleh. Hon är i Norrköping rätt snart och spelar. Hade nog velat se det men jag sparar mina kära pengar till Sophie Zelmani den 23 mars. Biljetterna är bokade. I morgon ska jag hämta ut biljetterna och förhoppningsvis dimper då också den beställda skivan "Memory loves you" ner i brevlådan. Det finns givetvis lyssningsprov även från den men jag vill inte höra. Jag vill spara allt, måtte nu bara skivan komma i morgon annars får jag säkert både spader och ruter.

Det finns en hel del annat som jag ännu inte lyssnat på som DN Kultur tipsar om. Måns Jälevik - son till Agne? Meloscope och så Norah Jones.

Fem sidor är skrivna på kunskapsöversikten. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det har gått till.

Inga kommentarer: