lördag, februari 10, 2007

Memory loves you

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.

Hela jag suckar idag. Suckar av Sophie Zelmanis intima och nära röst.
Inatt bor hon i mina hörlurar.

Nya skivan Memory loves you går för högvarv i min stereo och ikväll ska hennes smäktande toner tränga in djupt in i öronen. Vissa röster ska nämligen helst höras i hörlurar. Sophie är en av dessa röster. Den här skivan kommer jag antagligen spela sönder innan konserten den 23 mars. Jag antar att den kommer prägla konserten men jag hoppas även få höra andra favoriter genom åren. Jag kan återkomma en annan gång till vilka det är.

Memory loves you gillar jag för närvarande slutspåren "Shades" bäst.

Jag slängde även med en annan skiva i beställningen. Veronica Maggio. Hennes Vatten och bröd är en skiva jag har svårt att beskriva. Singeln "Dumpa mig" är egentligen skivans sämsta låt. Den är nästan jobbigt dålig men annars är det skön popsoul och hon har en röst som kanske inte är den vackraste men den är säregen och annorlunda och berättar något.

Det är rätt många röster som inte har något att säga annars.

Jag gillar texterna och jag gillar stämningen i melodierna. "Havanna Mamma" som är den senaste singeln gillar jag skarpt liksom "Vi har ingenting kvar" den är fantastisk bra ända tills någon börjar rappa på svenska.

Jag gillar inte rap. Alls. Framför allt inte på svenska. Det låter fånigt.

Annars var låten som gjord för vårens favorit.

Nä, vårens favorit är såklart Sophie Zelmani men Maggio var ett riktigt bra förband i min stereo denna fredag.

Det är året är som jag skrivit tidigare fyllt med nya skivor från mina favoriter.

Läste just att även Björk släpper nytt.

Hallelujah.

Inga kommentarer: