lördag, februari 03, 2007

Filmkväll

En filmkväll har passerat.

Två relativt nya svenska filmer sågs med blandat intryck. Den film jag hade störst förväntningar på visade sig göra mig besviken medan den andra gjorde precis tvärtom.


"Offside"

Offside skulle ju vara störtbra. Flera bekanta talade sig lyriska över denna rulle och personalen i video-affär'n sa att dom hade skrattat sig genom hela denna film. Ett bra val således.

Totalt tror jag att jag garvade lätt i 1,8 sekunder och kanske log åt några enstaka sekvenser men som helhet känner jag pannkaka i munnen. Ord som bedrövlig och apkass faller på min läpp men det beror nog främst på förväntningarna jag hade på filmen.
Temat är fotboll. Det har nog bara gjorts en enda bra fotbollsrulle i historien. Filmatiseringen av Nick Hornbys Fever Pitch. Den var längesedan jag såg förresten. Får bli av snart. I Offside ska en gammal avdankad brittisk skyttekung frälsa div-6 laget som riskerar att trilla ur den lägsta divisionen. Det lyckas givetvis men inte tack vare den avdankade skyttekungen utan tack vare att laget i sista matchen tar in ett par spelare från damlaget. Tina Nordlund gör här filmdebut. Frågan är om det blir mer än så. Jag vill minnas att jag har Tina Nordlunds idolkort någonstans. Hur fick jag det egentligen? Har inget minne av att jag har träffat den norrländska skönheten.

Hm.

Jag får trycka på search i rotsystemet och se om det kommer upp några flashbacks.

"Sök"


På tal om searh så glider vi elegant in till kvällens andra film som gjorde mig glatt överraskad. En svensk film i mängden som jag inte hade hört så mycket om. "Sök" med Amanda Ooms i huvudrollen. Jag har inte sett så mycket av Amanda men vill nog se mer efter det här. Dunderbra och min absoluta favorit bland svenska skådespelerskor är med; Pernilla August. Filmen är bra nästan hela tiden, det handlar som vanligt om kärlek om hjärta och smärta och om nät-dejting. Lia Boysen, Micke Persbrandt och Johan Rabaeus lyfter givetvis filmen, jag gillar den men antagligen främst för dom suveräna skådespelarinsatserna. Framför allt Amanda Ooms. Vad har hon gjort för andra filmer? Upplys mig.

Kvällens betyg blir som följer på en femgradig cinematisk skala:

Offside - 2
Sök - 4

Bilder: Scanpix & Moviezine

2 kommentarer:

Robert sa...

Ja, gillar du Ooms ska du absolut se "Så vit som en snö" där hon är lysande. Sen har hon varit med i gud vet hur många suspekta filmer i Sverige och Danmark. Och varit ihop med lika många suspekta karlar typ Thåström, Lundell och Flink. Fin meritlista. Vad har hon för smak egentligen? Missbruksproblem är ett plus. Nej nu ska jag inte dömma henne, lysande är hon ju för det mesta. Vad gäller idolkortet så var hon väl nåt så ovanligt som en ursnygg framgångsrik fotbollspelerska. Så enkelt var det. btw lär Ooms varit den som fick in Lundell på torken.

Dennis sa...

Tackar. Vit som en snö är antecknad nu. Hedersknyffeln Persbrandt fanns väl med på hennes lista med vill jag minnas. Om jag ska tro vad skvallerpressen skriver och det ska man ju. Eller? Saken är ju den att jag dessutom har Tinas autograf på det där idolkortet; ÄKTA! Men fan vet hur jag fick tag i det. När det gäller vackra fotbollsdonnor i övrigt så är nog Tina etta i hård kamp med Susanna Kalmari & Frida Östberg, dom har en annan bildskönhet än Elisabeth Leidinge & Pia Sundhage när det begav sig;)