fredag, maj 05, 2006

Allsvenskan?

Okey, detta är min så kallade blogg-sida så jag kan alltså göra vad jag vill. Jag kan skriva vad jag vill, jag tar mig friheten. Så nu, denna fredagkväll ska jag försöka begrava mig själv i vad farao IFK Norrköping gör för fel som aldrig kommer upp i Allsvenskan.

Först och främst. Man ska aldrig trilla ur en serie men tidpunkten man gjorde det var så fel den bara kunde bli. Allsvenskan var het, IFK som var ett uselt bottenlag drog över 10 000 åskådare till matcherna på Parken. Ett stolpskott i sista matchen skiljde från att klara sig kvar. Den hösten minns jag att jag ofta tänkte; dom får inte åka ur, dom får inte åka ur för att gå upp igen kommer bli svårt.

Jag hatar att jag hade rätt. Det blev svårt, så svårt. Första året, 2003 gick det käpprätt åt skogen. Boden - IFK Norrköping 5-0. Brrrrrrr. Usch, glömma, glömt och kommer aldrig mera igen.

Allvarligt talat. 0-5. Boden??

2004. Friska Viljor - IFK Norrköping 5-1.

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ändå är jag fortfarande med och hoppas.

Som vanligt.

I år har man inlett strålande uselt. Man kommer nog inte åka ur men vi får nog uppleva diverse panikvärvningar i juli som vanligt. Att ge upp efter tre matcher hoppas jag inte alla gör nu, särskilt inte spelarna. Nä, just det dom har ju så bra karktär i år..hm.

Att IFK i år har värvat etablerat är en bra flört med näringslivet i Norrköping. Fast lite rätt har dom gjort. Dom har börjat bygga laget bakifrån. Defensiven är helt okej, eller var åtminstone det för en månad sedan. Offensivt har man inte värvat. Det kommer nog nästa år och då eller senast året därpå är man redo att ta klivet upp.

Hur som helst. Jag vill gärna uppleva matcher mot Bajen eller Blåvitt inför 15 000 på Parken men har man fått diagnosen kronisk ifk:are kommer jag gå och följa IFK om man så åker ner till division korp.

Jag minns Janne Janssons skruvade frisparkar. Jag minns Schenkas mästerliga mittfältsspel och jag minns Hellas målnäsa.

Tänk om man hade kunnat något om fotboll då.

Dagens ordspråk: "Allsvenskan, äh det är överskattat"

Ett annat citat, hörtpå en IFK-läktare nära dig: "Det är fan att IFK alltid ska vara SKIT"

Ja..

Men vad är väl IFK och fotboll mot en bal på slottet.

Ingen aning. Inte har jag varit på slottet och dansat bal.

I morgon ska jag till Kolmården och besöka alla djuren. Bilder kommer nog här.

Det blir nog trevligare än allt vad IFK innebär just nu.

Morsning.

Jo förresten, en bild från flydda tider. IFK har just spelat 0-0 mot IFK Göteborg i seriefinalen på Parken 1993 inför 20 000 åskådare och jag ser sådär lagom cool ut som varje 13-åring tror att dom är.

Inga kommentarer: