söndag, mars 05, 2006

Plumpovisionen har nått botten

Jag ligger i ett hett, hett bad. Blundar och flyter iväg. Jag återkommer till den Blå lagunen. Där skulle jag vilja flyta omkring lite. Heta bad krävs dessa dagar när termometern visar alldeles fel siffror. Minus, minus. Det är bedrövligt.

Vintern segar sig mot vår. Jag återkommer ständigt i detta ämne men vintern vill ju aldrig ta slut. Den ligger där som ett surmulet ok hela tiden. I november längtade jag till mars. Äntligen vår drömde jag. Nu ska det dröja minst ett par veckor till. Vi har redan genomlidit tillräckligt tycker jag.

Bokrean. Mankell & King. Thrillers & deckare. Jag borde läsa något mera gladlynt, särskilt dagar som denna när mitt sinne är mörkt. Jag vill tina upp nu, mer än någonsin. Jag borde läsa någonting riktigt galet humoristiskt. Tips?

Jag vill göra radio men jag har inte råd med den hutlösa STIM-avgiften. Kan man stämma STIM? Sophie Zelmani i mina öron! Som medicin dessa vinternätter. Hennes röst ligger så nära mikrofonen. Hon och Stina gör så och det är underbart. Ja, det är flera som gör så men Sophie är bäst. Hennes röst biter mig i svansen. Om jag skulle haft någon.

Jag skrev under förra året om vår Konung som tyckte att dagens humor bara är plump och elak. Tyvärr blir den värre. Har ni sett TV3:s "Extra Extra" Inte? Bra! fortsätt så. Jag undrar fortfarande var den taktfulla och tänkande humorn flugit iväg nånstans?

I dagens humorvärld är det panelprogram som gäller. Kravet på den "humoristiska" gästen i dessa program är följande. "I detta kontrakt som säger att du ska medverka i Plumpovisionen måste du redovisa följande per avsnitt; 15 svordomar, 10 kränkningar, 5 påhopp, samt 2 personangrepp"

Bredvid dessa plumpomaner sitter ibland en offentlig person som inte förstår någonting.

Jag hejar alltid på dom och hoppas att någon nån gång ger dessa plumpskämt en känga.

Det finns en ganska kul idé som heter "100 höjdare" Där listas dom 100 roligaste ögonblicken, vissa är orsak till gapflabb. Dom otrevliga programledarna (som jag inte kommer nämna vid namn då jag skulle fylla skärmen med uppkastningar) gör sitt för att ta hem alla poäng och förstör allting.

Göra sig lustig och rolig på andras beskostnad är det som gäller i humorvärlden tycks det. Till en viss gräns är det roligt. Parodier har jag alltid uppskattat så länge tanken och poängen inte leder till rena rama stämningskontoret.

"En gång i tiden fanns det tänkande människor"

Kjell har rätt. Det har han alltid.

Tur att han är tebax i etern. Han får aldrig lämna radiohuset igen.

Kvällen avslutas nu med The.
Rykande hett.

Inga kommentarer: