tisdag, mars 07, 2006

En dunderstrut i bortre krysset

Ny och stilbildande musik hittar jag.
Nytt och fritt.
Jag laddar hem och lyssnar.
Allt är gratis.


Ibland låter det som geggamojja men ofta är alla netlabels där ute ett underbart hav av guldfiskar som simmar in i dina öron. Lät det svamligt? Jo, då. Jag gör mitt bästa. Jag laddade hem en bok också. Fast i mp3-format. Strindberg. Bokrean fortskrider och överallt på stan går människor med sina bokrea-kassar.

På en sådan där nätetikett finner jag plötsligt en svensk, Anders Svensson. En dunderstrut rätt upp i bortre krysset? Nja, inte riktigt men skön, lågmäld ambientisk musik. Du hittar den här.

För en tid sedan kom skivsläpp med Lokko & Gradvall. Musikkritiker somväljer sina favoriter på skiva. Ska skivbolagen aldrig få slut med meningslösaideer för att sälja fler skivor? Nä.

Absolut Music kommer nu med ett nytt grepp. Det bästa av Absolut Music.
Tröttsamt.

Hypen just nu i media är annars att så många människor som möjligt ska få chansen att göra bort sig hela tiden. Det är talangjakt på talangjakt, guldkorn hittas men tittaren får mest se dom andra. Efter idolhärvan kommer nu talangjaktför film rätt in i vardagsrummet. Dom gör reklam för det just nu i olika trailers, som tur är ska det bara sändas i någon tramskanal som jag inte får in.

I min dvd återser jag just nu "Pang i bygget" John Cleese i högform. Det varlängesen jag skrattade så gott som åt "Waldorf sallad" Paret som beställer drinkar;"screwdrivers" Mr Fawlty undrar vad dom ska med två skruvmejslar till..och Manuel,ja Manuel...
Undrar om det stämmer det där att John Cleese på äldre dar haft en trädgårdmästareanställd vid namn Manuel..

I morse var det tio minusgrader men solen sken efter lunch. Solstrålarna påminde mig om att den där våren kommer ändå. Den påminde mig också om hur dammig min tillvaro är.

Finemang! Ett ord jag hörde någonstans idag, var var det? I radion, i teven eller på spårvagnen? Finemang! Ett ord som sällan hörs nu för tiden. Ett bra ord tycker jag. Riktigt finemang.

Inga kommentarer: