måndag, mars 13, 2006

Minns ni Irma?

Jag lyssnar på en gammal, gammal CD. Där, alldeles bortglömd i min samling ligger plötsligt cd:n "Tröst för stygga barn" med IRMA. Irma, kommer ni ihåg henne? Hon sjöng om Stureplan i början på 90-talet och hade sedan en enastående karriär i såpan "Rederiet" Den här skivan är inget vidare om vi ska vara ärliga och det ska vi ju. Eller hur? Men jag gillar ändå låten "Min räddning" Jag minns att jag gillade den för 13 år sedan också. 13 år, det är ju en evighet. Det är 13 år sedan IFK senast spelade guldfinal på Parken. Bara en sån sak. 13 jävla år.

Tillbaka till Irma, hennes syster - Idde har släppt något nytt nu med Anna Stadling. Jag har inte hört hur det låter men det borde låta bra. Före Hovet hade Anna en så kallad "hit" med "Då är jag ung" eller nåt liknande. Hette den inte så? Jag tror det. Det var i slutet på 90-talet. Jag gillade det också.

Just nu, idag känner jag lite vår. Kylan ligger kvar men solen ligger på. Skönt. Jag lyssnade i morse på Jacob Hellman. Sveriges bästa skiva genom tiderna. Kanske inte men djävulskt bra är den ju.

"Det händer att jag råkar gådär hon går
och handlar mitt i dofterna av hennes blekta hår
då känns det som jag känt för längesen
det känns som liv det luktar vår"

Det känns som liv, det luktar vår.

Jo, det gör det faktist.

En smula.

Inga kommentarer: