tisdag, mars 14, 2006

Äh, du drömmer bara

Låt mig för en stund bli lite drömsk.

Jag drömmer då om dom gröna sommarängarna. Där springer jag med den där sommarflickan i den blommigaste av klänningar. Hon springer där bredvid mig, om vi inte ligger lata dagar på den där grönaste gräsplätten inne i stadsparken där dom slog gräset för bara någon timma sedan som gör att dina näsborrar kittlas lite av den nyslagnagröna gräset. AATTJOO! Där kan vi ligga och se upp på dom vita molnen och samtidigt svalkas av en iskall dricka eller smaka sommarens bästa glass.

Tanken tar mej också till innerstäderna om natten. På den långa ensamma gatan vandrar jag och hör alla nattens ljud. Dom kommer från himlen, från ett öppet fönster och nere från klubben. Det är tusen olika ljud. Barfota fortsätter jag, jag försvinner från staden och går plötsligt på en enslig landsväg långt, långt bort från innerstadens ljud. Här regerar andra sorters ljud. Det susar från träden och brusar från havet fast det är rätt långt bort. Plötsligt når jag en liten, liten skogsstig, var leder den?

Plötsligt är jag nio år igen och sitter nere vid bryggan med fötterna i vattnet. Långt bort från andra sidan hörs röster men här är det alldeles lugnt. Inte ens finnarna är uppe. Jag sitter där och tittar upp mot sommarnattens ljusa himmel och tänker; att så här ska det alltid vara.

Jag förflyttas hastigt till berget vid min barndoms sommarstuga. Den röda stugan med dom vita knutarna. Där fanns det mil av oupptäckt mark att utforska. Som det där berget. Där satt jag ofta och ibland hade jag med mig min stora bandspelare och lyssnade på musikkasetter med dåtidens populärmusik eller radiosändningarna som listade samma musik. Fredagkvällarna med Clabbe i radion. Ibland gick jag förbi kohagen med bandspelaren på axeln. Jag tyckte nog att dom diggade det som spelades.

Drömmen slutar, jag vaknar plötsligt av en iskall nordanvind.

Temperaturen visar återigen minus, solen har gått i moln och när jag viker undan gardinen faller stora snöbollar nerför himlen.

Jag drar för gardinen igen och slumrar drömskt in i alla mina favoritdrömmar igen.

Jag bara drömmer.

Jag vet.

Inga kommentarer: