söndag, januari 21, 2007

Sångfåglar

Jag skriver om henne rätt ofta här tror jag och jag talar med vänner, bekanta och annat löst folk om hur jävla fantastisk hon är.

Jag talar om Björk, denna isländska sångfågel. På Unison från skivan Vespertine från 2001 sjunger hon som vanligt så mina öron blir fullständigt hänförda.

Hennes euforiska, desperata hjärtskärande rop på detta spår älskar jag. Nyligen anlände Björks två senaste album i min skivsamling. Jag håller på och värmer upp dom för kommande sändningar.

Spellistan för tisdagens sändning är nu i stort sett klar. Fågelsång. Björk, Öyvind Fahlströms 'Birds in Sweden', Caroline Bergvall och så Lisa Ekdahl. Poesi i sin rätta bemärkelse. Poesipop.

Lisa Ekdahl berättar historier på sina senaste skivor.
Skivorna är som en resa in i olika personers liv.
En av historierna hör du på tisdag i Centrifug.

Jag reflekterade häromdagen över det året som gick 2006 och hur jag upplevde det. Jag stod på fotbollsarenor med en bunt andra människor och hoppades lika mycket ända tills det där målet som sänkte alla drömmar för den här gången kom. Jag har gått längs stadens alla promenader och i parkerna där dom sålde stans bästa mjukglass. Jag har suttit och ätit samma glass nere vid strömmen. Norrköping är förbannat vackert om sommaren. Jag har suttit på kafeer i Stockholm och druckit en espresso i den minsta kopp som dom kunde plocka fram. I Visby försökte jag få mig en cappucciono. Den kom till slut efter att jag väntat i trekvart och stället nästan hade stängt. Jag har jag också suttit och njutit av livet mitt på Fårö. Om det inte vore för alla satans turister =) Jag var på väg nånstans mitt i sommaren också, jag tror det var Köpenhamn men det blev inte så. Sedan kom istället hösten och jag träffade massor med nya människor och drunknade i kurslitteraturen. Jag tror inte jag har vant mig vid livet som student ännu men det kanske håller på att ta sig.

Nu är det 2007 och det är snart sommar igen. Då vill jag uppleva nya saker, jag vill se ett annat land. Jag återkommer ofta till Island, inte bara tack vare Gudmundsdottirs förföriska stämma. Det är nog inte Reykjavik jag vill åt, det är något annat. Jag ska dit nån gång, kanske i år. Eller Irland. Jag är fascinerad av öar av någon anledning, jag vet inte vad det är.

The mystery on an island.

Det är en bra titel. Något att fundera på.

Något att fundera på är nog också att blogger.com bör bygga ut sina servar.



Trevlig läsning

Inga kommentarer: