söndag, januari 14, 2007

Ett nutida geni

Jag lyssnar på Björks 'Vökuru'

Björk Gudmundsdottir på isländska och det är himmelskt. Jag skulle hemskt gärna vilja förstå vad hon sjunger. Det gör jag istället på 'Desired constellation' Fullkomligt underbart.
Besök Björks hemsida förresten, den är välfylld och estetiskt inbjudande. Jag skriver inte ut den här men du kan säkert med lite god fantasi lista ut adressen själv.

Äh, för prålig säger någon. Du kanske också säger Björk? jamen hon är ju inte riktigt klok.
Geni eller galning? I bland är skillnaden bara antydbar.

För mig är hon ett geni. Ingen av hennes skivor är egentligen den andra lik. Medulla från 2004 är favoriten. Här expermienterar hon främst med sin egen röst och den är jag fullkomligt förälskad i. Det finns få röster som talar så till lyssnaren som hennes och hon förmedlar känslor hela tiden.
Jag blir berörd av sån här musik. Musik som förmedlar känslor och bilder. Långt bort från nonsensmusiken som det alltid finns för mycket av överallt. Hon är också en av dessa artister som verkligen går sina egna vägar och Björks vägar är ständiga kilometrar med oupptrampade skogsstigar. Det är fullständigt ljuvligt och fascinerande. Du vet inte riktigt vad du har att vänta dig härnäst, det enda du vet är att rösten, den talar till dig, den sätter sig i din skalle och sjunger rätt in i din själ.

Hon sjunger så det stundtals värker. I själ och hjärta.

Fler björkar åt människorna.

Inga kommentarer: