måndag, augusti 14, 2006

Om Stina & radio i TV

Idag är det sommar igen. Igår var det höst.
Höstrusk.
Ett flöde av regnstrålar som aldrig tog slut.

I min stereo flödar musik. Idag har jag plockat fram dom där riktigt dammiga skivorna som jag kanske lyssnar på 1-2 gånger om året och det är synd för dom är ju riktigt bra.

Jag hör Madonnas balladsamling från -95. Vilka låtar hon har gjort, tänker jag och det är lite svårt att förstå när hon nu gör sån där riktigt tråkig nattklubbsdisco. I jämförelse alltså. Jag gillar nattklubbsdisco också.

Emellanåt.

Men här rinner låtarna som ett flöde. "This used to be my playground" är så otroligt vacker, på många sätt. "Take a bow" påminner om radiokvällarna med PPP3 och "I'll remember" påminner mig om allt möjligt.

Sedan plockar jag fram tjejen med den där tysta, tysta rösten. StinaNordenstam. Det är en av dom där rösterna på skiva man kan drunkna i. Skivan är "The world is saved" och är från 2004. Hennes andra är annars den bästa. "And she closed her eyes" Men det här är ju också skönt.

Hon sjunger om "Winter killing" Snart kommer den, kan vi stoppa den? Här finns också låtar som jag nu tycker är betydligt bättre än senast jag hörde skivan vilket nog var i samband med nån av radiosändningarna jag gjorde på MTU. Jag minns att jag recenserade skivan då. Jag minns inte vad jag sa. Men det finns inspelat nånstans, men var? "The end of a love affair" är bäst. Avslutningen och inledningen är plattans höjdpunkter. "Get on with your life" är också störtskön.

Det borde vi göra nu. Jag ska försöka.

Mitt i alltihopa ser jag landshövdingen sitta och mysa i lokal-teve. Sedan kommer det radio - i tv. Det är Morrongänget från Göteborg som filmas och sänds i kanalen varje dag. Det är kommersiell radio. Fast ändå inte. Det är på ett annat sätt, vad som spelas för musik får vi aldrig veta och det ska vi kanske vara glada för men innehållet i programmet är underhållande.

Innehåll??

Ja, här är det plötsligt ett innehåll i den kommersiella radion, fantastiskt. Framför allt har dom jävligt roligt när dom sänder, förmodligen roligare än dom som lyssnar eller tittar på. Men det blir på nåt sätt bra, det funkar och man hör framförallt vad dom säger. Bara en sån sak.

Det är ju inte förenligt med kommersiella radioröster annars, menar jag.

Programledare som jag inte vet vad han heter är bäst. Han bollar runt ämnen och har en självdistans som vissa borde ha mer av. Både i radio och TV. Barfota-Ernst är f.ö igång igen såg jag i nån trajler. På tal om självdistans alltså. Här, hos Morrongänget kan det hända att dom skiter i reklamblocken och släpper in telefonsamtal direkt in i studion. Jag trodde inte sånt kunde hända i den kommersiella radion men kanske är den kommersiella radion på väg mot en ljusning. Eller så har dom bara schyssta sponsorer.

Sedan knäpper jag av.

En annan sak, programmen i SVT har så förbannat klämkäcka titlar, tänker jag plötsligt. Jag vill veta vem som hittar på allt. Det måste vara ett hårt jobb förstås så det går väl slentrial i det också. Som allting annat.

Nu kommer en ny vecka. Den sista i lathetens tecken. Sedan börjar allvaret. Det är på tiden.

Inga kommentarer: