måndag, oktober 27, 2008

Tillbaka till helvetet II

Jag känner en iskall nordanvind som slår mig i ansiktet. Det kommer en olidlig odör. Sniff sniff. Vad kan det vara? Där ser jag ett riktigt fult tryne med något ondskefullt i ögonen. Jaha, det var visst Superettan som kom tillbaka.

Direkt på slutsignalen i det som till sist sparkade ner IFK i helvetet igen meddelade Mats Jingblad att han vill ha revansch och leda laget även nästa säsong.
Det kan jag inte tänka mig att han får.

Jag förstår dock att han inte avgår. Det är inte så fräckt att på sin meritlista ha två degraderingar på dom fyra senaste åren. Sanningen är nog att ingen klubb skulle anställa Jingblad som tränare idag så jag förstår varför han vill stanna. Nu tror jag verkligen inte han kan göra det. IFK behöver en nystart 2009 och då kan inte Jingblad vara kvar. Han är dock inte ensam. Det kommer bli en spelarflykt likt 2002 men den här gången känns det bara skönt.

Frågan är bara vad det kommer kosta för IFK lär ju knappast få några mer än möjligtvis Bamberg och Burkhardt sålda. 2009 vill jag se unga, hungriga IFK kryddat med några pappor i laget. Dom unga ska stå för farten, tekniken och spetsen. De äldre för stabiliteten och hjärtat som vinner bortamatcher mot Bunkeflo och Falkenberg. Tro mig, det gör inte killar som Magro eller Amuneke. Möjligtvis Bamberg men den killen är värd något mycket bättre.

Lagbygget måste till en början byggas av två stabila målvakter. Är Nurre rätt? Han visade klass
2007 men räckte, liksom hela IFK inte till i år. Backlinjen har varit ett skämt. Vad händer där?Är Oliver Lönn så bra så att han går in och dominerar i en tuff Superetta? Vi kan bara hoppas. Arvhage och co funkar i Superettan men klubben kan inte göra samma misstag igen. Vi måste ha ett försvar som är redo nästa gång.

Anders Whass! Han har faktiskt som ensam back hållt allsvensk klass. Dessutom har han ett hjärta för klubben. Är Whass och Lönn ett framtida stabilt mittbackspar? Vi kan bara önska. Ytterbackarna? Ingen Rönneklev. Ingen Blomberg och heller ingen Roth. Armando Ibrakovic då? Kanske, men har grabben rätt inställning? Tveksamt.

Mittfältet blir som i alla lag nyckeln. Kan unga Telo & Cakic fylla luckan efter Bamberg? Centralt, hur blir det med Sama - orkar han verkligen? Vem tar fjolårets målspottare Gunnlaugssons plats? Hur blir vi av med Amuneke & Killen med det omöjliga namnet?

Ja, frågorna är många, det som lättar hjärtat lite är att klubben sannolikt inte har ett öre att värva för, därav tvingas man lyfta upp de egna, till och med om det är herr Jingblad som sitter där på bänken 2009 men jag är inte främmande för att U21-lagets tränare Tony Martinsson på något vis ingår i ledningen runt A-laget nästa år. Tony & Sulo. Vågar klubben satsa på dem i en stad där alla kräver ett meriterat tränarnamn?

En värvning skulle jag vilja se. En värvning som kan ersätta det som bredvid Sama har saknats hela året. En som har Stefan Thordarsons inställning, hans tuffhet och orädsla och hans stora
IFK-hjärta. Jag kan bara se ett namn med dom egenskaperna.

Jonas Wallerstedt.

Vi är hemma nu, stod det på skylten längs E4:an för ett år sen. Det känns onekligen som att vi är hemma igen. IFK hör faktiskt inte hemma i Allsvenskan eftersom det inte är historia och nostalgi som bestämmer. Vi kan bara drömma om en ljus framtid där vi kan sitta på VM-läktaren och äta mazariner medans IFK bjuder på underhållning men denna kväll känns det avlägset.

Dessutom är jag allergisk mot mazariner.

Fan, jag ville verkligen inte se Superettans onda demoner igen så snart.

Inga kommentarer: