onsdag, november 07, 2007

November glider

Säsongens första snö har kommit. Jag vaknade upp till ett Norrköping med slask och blask. Jag var precis ute vid postlådan och postade några filmer. Tillbaka i värmen snörvlar min näsa och jag värmer mig med hett kaffe och glögg.

November är månaden då allt är på glid. Månaden som glömdes bort, den har inget fäste alls.

Allt är bara halt, grått, kallt och vått.

Det är november.

Alla förbereder sig redan för julen verkar det som. I skyltfönstren skyltas snöiga flingor med ett och annat pepparkakssvin.

I dom otaliga galleriorna hänger röda julstjärnor bredvid vita och svarta och i elaffärn säljer dom porslinstomtar som lyser.

Kaffet i koppen kallnar men glöggen är ännu varm.

På Hötorget halkar människorna förbi varandra. En cyklist vinglar vådligt över gatan med kassar hängandes på styret.

Långt där borta skymtar jag strålkastarna ifrån Idrottsparken.

Fast dom lyser inte. Det dröjer nu.

Parkeringen nedanför mitt fönster är en ren slasksörja.

November är verkligen månaden som är på glid.

Inga kommentarer: