söndag, augusti 26, 2007

"allt kokar till en vild bubbelblandning.."

Kungen av radiomediet intervjuar (sig själv?) på sin blogg som han kallar smogg. Kungen av radio heter Kjell Alinge, ja han ÄR ju radio och berättar om radio så jag sitter framför min skärm och nickar ivrigt:

"Det är den stora mixen som antänder öronen.- Gör man radio så antar jag att man är som någon slags förtrupp som är ute och provsmakar saker före alla andra. Alla kommer självklart inte att vilja ha allting, för det finns så mycket att välja på, men det är inget problem. De flesta missar ju ändå allting. Känslan av att befinna sig mitt i ett stort brus som är en tillgång och en rikedom, det är en himmelsk känsla. Det är väl tvärt om, att beige och refugbetong är trist. ”Här spelar vi bara swingmusik” eller ”Nu ska jag läsa hela Heidenstams samlade verk”. Istället blandar du, vänder snabbt, byter ämne och fort innan någon hinner tänka efter så har du avverkat ett par ämnen till. Då uppstår inte den där reaktionen ”jamen jag är ju inte intresserad av pyramider” utan allt kokar till en vild bubbelblandning"

Exakt så borde ju radio låta överallt. Det gör den inte tyvärr. Den mesta radio idag är förpackad med etiketter och i det här landet är alternativen obefintliga förutom på nätet. Din dator är en mycket bättre radio än den du har i köksfönstret. I din dator kan du få in vad du vill men framför allt den där oväntade blandningen som jag tror att Kjell är ensam om att göra i svensk radio idag.

Läs hela intervjun med Kjell här.

Inga kommentarer: