tisdag, oktober 16, 2007

Santos & Micke-Magi lämnar IFK

Tisdagens uppvaknande gav två ganska så sensationella nyheter på NT. Micke-Magi aka Michael Andersson som varit klubbdirre sedan 2003 lämnar klubben liksom Bruno Santos.

Jag har inte alltid hyllat Micke för det han uträttat under sin tid. Han har gjort många konstiga värvningar och utspel men om vi betänker att han efterträdde Tok-Arne och vad som trots allt uträttats efter den misären så måste vi vara nöjda och tacka Micke för den här tiden. Han har trots allt varit den som gjort det möjligt för IFK att gå upp i allsvenskan. Bland alla stolpskott till värvningar som Aziz Tafer eller alla omöjliga provspelare så har han trots allt värvat spelare som Sama, Blomma, Santos & Bamberg. Förvisso var det väl Jingbladh som låg bakom Bamberg-värvningen om jag inte misstar mig alldeles.

Liksom Micke försvinner även Bruno Santos till nästa säsong. Jag är inte förvånad alls. Santos har beroende på alla skador dom senaste säsongerna inte levt upp till dom höga förväntningarna utan har dessvärre tagit ett par steg tillbaka. Om Bamberg blir kvar i IFK tror jag att man gör bäst i att försöka hitta en till brasse. Här kommer säkerligen Micke-Magi försöka hitta en fullgod ersättare innan han lämnar sin post.

Något som jag dock är lite orolig över är att det är Micke som ska bygga nästa års lag (givetvis tillsammans med Jingblad) men frågan är om man har rätta energin när man vet om att man inte kommer vara kvar när det blir 2008.

Så nog har IFK att göra alltid. Ersättare till Santos och Thordarson ska in. En stor och stark target och en lite kvickare, snabb och teknisk anfallare. Dom två namn jag kommer att tänka på så här spontant är fortfarande Jonas Wallerstedt och Santos ersättare heter Paulinho - Häckens Paulinho inte Hammarbys.

Och vem blir ny klubbdirektör eller sportchef? Mitt namn är Pelle Blohm.

Inga kommentarer: