fredag, mars 23, 2007

Sophie Zelmani

Ikväll ska jag äntligen få se en av mina husgudinnor.

Sophie Zelmani på Flygeln i Norrköping.

Jag har lyssnat på Sophie allt efter att jag köpte hennes debutplatta 1996. Då lyssnade jag inte särskilt frekvent, det varnär jag 1998 fick tag i skivan Precious burden som jag fastnade totalt.
Precious burden är fortfarande hennes bästa.
Jag lyssnade på musiken och läste texterna. Hon fångade mig på ett sätt som jag nog aldrig varit med om att en artist gjort tidigare.
Jag har många husgudar vars musik jag just avgudarmen ingen kan röra mig så som Sophies musik.

Hennes lätta visksjungande så tätt inpå mikrofonengör att rysningarna går genom hela kroppen när jaglyssnar på henne, i synnerhet då i hörlurar omnatten.

Det är magiskt.

Från första skivan Sophie Zelmani blev Always you en på radio regelbunden spelandes låt. Jag gillar den men jag gillar I'll remember you lite bättre.

1998 kom alltså sedan Precious Burden. En skiva full med vackra melodier, hennes ömma viskande och hänförande texter. Titelspåret är nog det bästa även om jag har svårt att jämföra. Leaving som handlar om ett uppbrott. Något som tog slut innan det hann att börja. Vi har nog alla varit där.

Time to kill från 1999 innehåller bara vackra melodier, rakt av. Det handlar om gamla drömmar, vänner, tankar och kärlekar. Har riktigt svårt att säga vilken låt härifrån jag gillar bäst. Jag gillar nog allt lika mycket tror jag. Kanske att just Time to kill eller Nostalgia berör lite extra.
Sing and dance kom två år senare, 2001. Kanske ett album som inte är likastarkt som hennes övriga i mitt tycke, här finns dock en av hennes melodiersom jag älskar allra mest. Nämligen Yes i am. Hennes intima Nananananananahar sövt mig många nätter. Fredde Wadling gör ett inhopp på skivan för övrigt.

Sedan fick vi vänta till 2003 då Love affair kom. Hennes vackraste kanske. Som sagt jag har svårt att jämföra. Memories är en låt från den här skivansom är så förbannat underbar och bra. Memorie, memorie i can't live on you.
Nä, man kan ju inte det. Ibland när jag hör den här låten dyker bilder från olika människor jag träffat i livet upp. Magiskt. Igen.
Så kom då Memory loves you för några månader sedan och det är från detsom vi kommer få höra flest låtar ikväll. När Shades kommer så kommerhela Flygeln bli hänförd. Det kommer bli magi rakt över.
Snart är det dags och jag sitter och laddar upp med att lyssna igenomalla hennes skivor.



FEM LÅTAR JAG HOPPAS FÅ HÖRA X-TRA MYCKET IKVÄLL:

*Memories
*Yes i am
*Precious burden
*Nostalgia
*Shades
I vilket fall vet jag att det kommer bli underbart.

Inga kommentarer: