måndag, december 11, 2006

Julcentrifug i morgon

I morgon är det dags för "Julcentrifug" i Studentradion Norrköping 89,0.

Klockan 22 startar vi en timmes julspecial. Det blir julsagor och reportage + all världens julmusik. Körschemat är inte klart - vi har nämligen inte något men musiken blir en salig blandning av dom allra mest uttjatade jullåtarna blandat med sånger om julen du aldrig trodde du skulle få höra.

Låtlistan hittar du efter sändningen på Centrifugs hemsida.


Ja, snart är det ju jul. Jag ska försöka koppla av i jul trots en hemsk uppsats hängande över mig. Den ska in för en första granskning i mitten på januari. Delar av kvällen har ägnats till dödstråkig läsning av kurslitteratur. Jag undrar om nåt har fastnat. Jag får fortsätta läsa.

Men att på något vis granska enfalden i komersiell radio kommer bli intressant.

I Centrifug har vi absolut ingen enfald - vi har mångfald! Här slipper vi nämligen fram det mesta, både brett och smalt. Vi spelar både låtar med hitpotencial och sånt som aldrig skulle landa på en hitlista. Varför man inte kan göra det i komersiell radio förstår jag inte. Man borde sprida musik och göra den där smala musiken mer tillgänglig för lyssnaren.

Men varför just i komersiell radio, frågar du, för mångfald har vi ju public service? Ja, det kan man fråga sig. Men nog borde den komersiella etern också vara mer public service än vad den är i dag och sprida mångfalden. Det vore väl betydligt mer intressant än det som låter idag och har låtit så i 16 snart 17 år.

Men den kanske intressantaste frågan angående komersiell radio och enfalden är ju att det faktist finns människor - många som lyssnar på detta frivilligt. Jag vill veta varför.

Har sett klart Seinfeld 7 nu. Väntar på 8:an redan. Säsong 7 är den bästa. "The soup nazi", "The rye" och "The seven" dom är oslagbara.

Har också rotat fram lådan med några av mina porslinstomtar. Även om julkänslan är noll får man försöka locka hit den. Morgondagens program kanske kan bidra.

Inga kommentarer: