torsdag, november 17, 2005

Thåström

Sitter och halvser hur Turkiet håller på att kvalificera sig för VM i Fotboll. Schweiz gjorde 0-1 i första minuten och hade då 3-0 totalt. Nu står det 3-1 till Turkiet och alltså 3-3 totalt. Spännande. Inget nyförvärv till IFK idag, i morgon kanske? Läser i http://www.nt.se att IFK rycker i ÅFF-duon Kristian Bergström och Imad Shhadeh. Jisses vad nära att Schweiz precis gjorde 3-2 förresten..Idag har jag annars fortsatt att utforska http://www.comfortstand.com nya fantastiska ljudmixar dyker upp och så hittade jag en radiostation på webben som spelar ambient och en där den akustiska musiken stod i focus. Webben är bäst på radio. Ljuvligt och ljudligt. I skivbutiken inhandlade jag nya skivan med Thåström. "Skebokvarnsv.209" Inte så mycket rock, ganska lågmält men givetvis i Thåströmanda. Texterna är rent gyllene. Thåström lär ha sagt att han snart har sagt allt på skiva som han har att säga. Jag tror bara vi har sett början. Det här är den bästa soloplattan han gjort. Säger jag efter en lyssning. Jag kanske tar i men det här är bra. "Brev till 10:e våningen" är magiskt bra. Jag undrar vem brevet är skrivet till. Fjoodår? Eller vad hette han nu. Ebbagurun. "Fanfanfan" är kanske det spår som fastnar allra hårdast intryckt i min själ. Jag känner det, texten och melodin slår mig i ett hårt solarplexusslag. Låten har han skrivit om någon han inte kan glömma. Jag tar den till mig likadant. Hon som är så långtlångt borta som jag aldrig kommer glömma. "Såna chanser kommer en gång bara, aldrig att dom kommer två" Thåström är kung. Igen.

Inga kommentarer: