onsdag, november 16, 2005

Ljud i jul

Det surrar och det brusar. Överallt hör jag ljud. Dom kommer från tevens osaliga dumma blajprogram. Det hörs från stadens brus. Att kunna öppna ett fönster i mitten på november och inte frysa häcken av sig hör inte till vanligheterna. Men de flesta ljuden kommer från min dator. Återigen loggar jag in på den utmärkta musiksajten http://www.comfortstand.com där jag provar och lyssnar. Hittar till slut ett album fullt med konstiga ljud och mixar vid namn Interplanerary Materials. Albumet är till bredden fyllt med ambientnojs. Röster och blippar ihopmanglade. Upptäck det själv på http://www.comfortstand.com/catalog/020/index.html Nu fortsätter kvällen och ljuden. Hos Jay Leno lagade Martha Stewart mat. Jag såg aldrig vad det blev. Kanske hade hon i råttgift och förgiftade Jay då Mr Leno så ofta häcklat Martha Stewart i tidigare program då hon satt i fängelse. Jag surfar in på SR:s webbutik och ser en intressant skiva till försäljning. Eldorados "Stjärnornas musik" http://www.sr.se/omsr/butik/musik/stjarnornas.stm Den här borde man givetvis skaffa. Just Eldorado kommer börja sändas i P2 efter nyår. Kjell åter i SR det bör firas. Jag undrar vad SR planerar för specialprogram i jul. Radion höjer sig alltid en nivå då, jag minns när Tommy Wahlgren och Marika Rennerfeldt invigde julnatten med att vandra genom Visbys gator. Det hoppas jag kommer åter. Det är väl mest programmen dan före julafton som är lite speciella. Alla rimstugor. Det är tradition men ingen rimstuga var väl så vulgär och ojulig som den Rally hade i slutet på 90-talet...Nej, det ska bli spännande att höra vad som sker i jul. Jag vill höra gamla humorprogram i repris, inte bara Hassan som P3 alltid kör i jul. Tänk en helweekend med bara gamla nostalgitrippar till gamla program. Då vill jag höra Glädjetåget och Riksradion. Glädjetåget med den pratglade Anders Lundin som också gjorde ett program som få kommer ihåg tillsammans med vapendragaren Hans Rosenfeldt. Somna hette det bestämt. Jag tror man gjorde det också. Riksradion med Erik Blix och Stefan Livh. Det var tusen gånger bättre än Blix Dunka Dunka. Det är nog bara jag som kommer ihåg det. Ernst von Schinkel, minns ni honom? En figur Blix gjorde och som uppkom när samme Blix hade svårt att svälja en chokladbit. P3 gjorde ett program för några jular sedan där man rotade i humorarkiven och spelade upp sketcher från såväl Hemma Hos som Metropol och Glädjetåget. Vad jag skulle vilja höra är hela program. Tänk ett helt Metropol dom dundrar ut över Sveriges befolkning i mellandagarna. Drömmer gör jag och hoppas lite. Nu med alla webbkanaler borde det finnas utrymme att fylla dessa med det digra arkiv som SR sitter inne med. Tänk en renodlad Julkanal här på webben, där kunde dom sända 24/7 under julveckan, blanda alla julens skivor med andra skivor och julgodis från arkivet. Gärna också julteman. Bara jag slipper Ernst. Jag kan vara ciceron i kanalen, hör bara av er SR så gör vi julen till en högtid även i radion. Vem som helst kan vara ciceron förresten, bara jag slipper Ernst. Som sagt.

Inga kommentarer: