fredag, september 04, 2009

Blomkorvbandit!

Tintin & Haddock är för mig Tomas Bolme och Åke Lindström (tomten i Sunes Jul=) Därför blir jag ganska besviken när samlingsboxen med Tintin som innehåller filmerna från sent 60-tal som torde innehava (vad hamnade jag i för roman nu?) de rätta rösterna men ickedå!

När sedan Kapten Haddock i Det hemliga vapnet utbrister "Kom hit annars ska jag slå dig med en böckling" blir jag nästan förbannad. Bah! Det är inga ord från den kapten jag känner.

I boxen var dock en av filmerna rätt. Bolme och Lindström i Tintin i hajsjön. Där lärde jag mig också ett nytt uttryck från Haddock idag - nämligen blomkorvbandit! Det ska jag säga till alla uslingar jag träffar på i fortsättningen.

Blomkorvbandit hade jag aldrig hört, däremot enbart blomkorv! som kapten säger i Plan 714 till Sydney.

Ja jag är en nörd.

Inga kommentarer: