torsdag, juni 21, 2007

Vacker läsning



Tabellen i Superettan är verkligen ljuvlig läsning just nu. IFK Norrköping leder med nio poäng tillgogo på tvåan Sirius efter gårdagens vinst i seriefinalen och vad ännu ofattbarare är så har man hela 15 poäng ner till fjärdeplatsen.

Helt sanslöst vilket flyt IFK är inne i. Fortsätter det så här sätter man nytt poängrekord i Superettan. Men det är klart. Några bakslag kommer det bli men maskinen IFK kommer inte klappa ihop i år. Det kan jag sätta en tunna skit på. Minns du förresten hur jag tippade utgången av Superettan tidigare? Inte?, så bra.

Matchen mot Sirius gav dock en smula smolk i glädjebägaren. Bruno Santos. Denna brasse som varit skadad i snart 1½ år. Bristning i låret förra våren, näringsbrist, skada i det andra låret nu i våras och så igår så slog han upp den gamla bristningen i låret. Det är sorgligt, för IFK:s del är det tur att man har en Gardar som gör mål på allt just nu.

Nu är jag rädd att Bruno Santos saga är över i IFK. Jag vet inte exakt hur allvarligt det är den här gången men har brassen psyket att bli skadad, komma tillbaka, skadas på nytt, komma tillbaka igen och åka på ännu en skada? Nja, jag tror han kommer åka hem till Brasilien nu och tränar upp sig ordentligt. För IFK:s del kommer man nog ta in en ny forward i sommar, någon som kan avlasta Thordar och Gardar emellanåt för om sanningen ska fram så hade en frisk Santos inte petat dessa två i nuläget med tanke på hur dom vräker in mål.

En fågel viskar Jonas Wallerstedt.

Sen det här med Sama. Hans hälsenor tycks inte hålla. Här har IFK ett jätteproblem att scouta Samas ersättare men hur ersätter man en slitvarg som trots smärtande hälsenor springer livet ur sig, som manar på dom andra i 90 minuter och som dessutom har ett enormt hjärta för klubben?

Ja du, fundera på den ett slag.

På stan idag såg jag en gammal IFK-spelare. Jojje Karatanasis. Det var han som sköt i stolpen den där gången uppe i Sundsvall som gjorde att IFK åkte ur. Ett satans mål där i 90:e minuten hade skickat ner Blåvitt istället.

Det måste ha varit ett omen.

Efter fem djävulska år kan jag inte se hur IFK ska kunna sjabbla bort detta.

Inga kommentarer: