tisdag, juni 19, 2007

Lisa Nilsson - Till Morelia


Att jag inte hittat till denna skiva tidigare är ett mysterium då jag fullständigt älskar svensk soulpop i synnerhet skriven av Mauro Scocco.

Lisa Nilssons Till Morelia ifrån 1995 har lite samma känsla som Mauros 28 grader i skuggan från året innan. Smäktande souliga toner som frälser mina öron.
Mauro gör dessutom ett gästspel sångmässigt på skivan i duetten Känner du som jag. Annars har han skrivit allt förutom Handens fem fingrar som är skriven av Lemarc.

Den här gången & Vad du ser är vad du får var låtarna ifrån denna platta som hittade in i radion. Den här gången var ju också en utav 90-talets allra största låtar. Mina personliga favoriter efter att ha lyssnat på Till Morelia en 4-5 gånger är nog just "Den här gången", "Man måste vara människa" och "Ensam med dig"

Lisas och Mauros samarbete mynnade senare ut i superhiten "Långsamt farväl" som nog är det absolut dyngbästa dom producerat tillsammans.

Nej.

Till Morelia.

Suveränt.

Synd att det tog mig 12 år att upptäcka det.

Inga kommentarer: