lördag, maj 24, 2008

The return of Indiana

Indiana Jones är tillbaka på bioduken.

Tillbaka framför dess duk var även jag för första gången på ett bra tag.

Filmerna om Indiana Jones var det ju en evighet sedan man såg, den här står sig väl, vill mitt minne hävda. Jag fascineras mest av scenografin. Riktigt mäktigt och det kändes som att man skulle ha ägnat mer tid till dessa kulisser och lite mindre åt alla action-scener men det är ju bara jag det.

Mitt i Indianas klättrande i Inka bergen satt jag och drömde om Solens tempel. Tintin. Det här skulle ju nästan kunna vara Tintin i solens tempel, tänker jag. Bara en smula yngre huvudrollsinnehavare så. Nu lär ju Spielbergs kommande filmer om Tintin vara animerade enligt ryktet. Hade varit kul med en riktig spelfilm. Det hade nog sett ut ungefär så här.

Indiana Jones jakt på kristallskallen är underhållande, spännande och en gnutta för lång.

Tillbaka i soffan sågs Jerry Seinfelds Bee movie. Jag satt just och undrade om någon skådespelare från tv-serien skulle göra någon röst då "Puddy" klev in i handlingen. Bee movie är en av många bra animerade filmer som är på tapeten nu. På bio gjordes reklam för Kung fu panda med bl.a rösten av Jack Black. Den verkade sevärd liksom You don't mess with the Zohan. Sevärda om du är sugen på att skratta åtminstone och det kanske man är.

Bee movie? Nja, det är väl ingen skrattfest kanske. Bara ett par HAH eller HEH på sin höjd. Seinfeld-skämten finns ju där och dom namnstarka rösterna höjer givetvis filmen. Själv gillade jag den blodsugande myggan, spelad av Chris Rock bäst.

Nu väntar ett besök ut till Ljungsbro. Återstår att se om jag får tid att besöka Kanaldagarna.

Inga kommentarer: