fredag, december 12, 2008

Fredagarna med Rally


Det fanns en tid när fredagar var helig radiolyssnartid. Klockan 17-20 var det Rally i P3 som gällde. Jag började av en slump att lyssna under våren 1997 och lyssnade sedan trofast ända till det bittra slutet 2002. Höjdpunkten i detta var nog när jag i samband med min radioutbildning fick äran att besöka studio 10 i radiohuset i Göteborg och se rallystudion. Det var stort för ett fan som lyssnat varje fredag.

Rally var den perfekta förfesten. Jag har minnen hur jag ofta hade panik över att inte få med hela sista timmen då jag skulle bege mig till någon förfest eller ta bussen in till stan. på den tiden hade nämligen ingen kommit på det geniala med webb och podsändningar. Ja, Jag inte bara lyssnade på Rally utan skapade en egen databas med mängder av rallylåtar på min gamla 486:a.

Det gick nästan inte att göra något med den förutom att höra på all rallymusik.

Allt det där förintades när datorn kraschade och i samband med att jag lämnade pojkrummet för att leva livet på en folkhögskola kunde jag inte längre sitta slaviskt vid radion och banda alla program.

Men så en decemberdag flera år senare får jag tag i den största samlingen rallymaterial jag sett. Låtar i massor. Apa som hora, Världens bästa Persson, Hasse Vinterdäck, Ace of freebase, Balla snubbar vill ju tugga kat, Vill ha dig på muggen, B-Type, Lennart Jähvel, Billigt vin i femtielva versioner, Gundeman, Lotus, Lasse & Ludmilla osv osv..

Jag lyssnar och minns hur fredagarna förr i tiden var en enda stor förfest.

Nostalgi here i come!

Bild: Sveriges Radio

Inga kommentarer: