tisdag, augusti 19, 2008

Resa genom ensamheten

Dags för en uppdatering av tankarna kanske.
Meningen med en blogg är väl ändå att man ska skriva korta inlägg ofta.
Jag gör gärna tvärtom.

Jag har just bestämt mig för att göra hösten ännu lite mörkare i år genom att beställa Pluras Resa genom ensamheten - Svart blogg och det ljuva livet. Nåja, det är nog inte bara mörker. Vi fick veta en del om Pluras uppväxt i Norrköping i hans sommarprogram. Det ska bli intressant läsning detta.
-------------------------------------------------------------------------------
Världens enda fotbollsliga drog igång i lördags. Arsenal vann utan att spela bra. Liverpool vann utan at spela bra. United spelade uruselt men fick 1-1 och Chelsea spelade champagnefotboll och vann med 4-0 och Bottenham förlorade som vanligt.

Finns folk som hävdar att Bottenham ska klämma in sig i top four i år. Med den backlinjen? Inte en chans. Tror lite på Pompey däremot, trots dyngtorsken mot Romans oljemaskin, de kan bli riktigt farliga även om dom nog inte räcker för de fyras regering men se vilka lirare dom har. Sol Campbell, Lauren & Kanu tillexempel. Vem minns inte Kanus superhattrick på Stamford bridge 1999 där Arsenal låg under med 0-2 men vände och vann med 3-2. Ljuva minnen.

Det kommer troligen inte att ske den här säsongen heller men snart ska jag bara över till London och få se lite riktig fotoll live istället för parodin på fotboll som utspelas på Parken, segern senast till trots.

Men när jag tittar i spåkulan inför Arsenal så ser jag att Adebayor kommer att göra en fiaskosäsong varpå han säljs till FC Greedy, Edurado kommer tillbaka bättre än nånsin och stänker in 20 mål, Rosicky spelar fler än fem matcher innan porslinet går sönder igen, Fabregas dominerar sönder hela England varpå Barcelona hävdar att man kommer att värva honom senast 2037 och i Italien sitter Alexander Hleb och äter glass med José Mourinho en skön kväll i maj samtidigt som Arsenal spelar final i Champions League.
--------------------------------------------------------------------------------------
Såg ni Sanna Kallurs krokodiltårar? Dom rinner nu ännu längre in i den svenska folksjälen. Jag tycker synd om henne, hon förtjänar bättre. Men hon är stor i motgångens sekund. Jag vet ju att jag själv hade reagerat helt annorlunda. Som att sparkat på några häckar, kastat skorna, tryckt upp mikrofonen i munnen på reportern och deklarerat ett karriärslut och eventuellt ställt till med en fylleskandal som att dricka EN öl iklädd en SOK-tröja.

Tur att man inte blev idrottsatlet då.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Lars Lagerbäck säger att Sverige ska testa att spela 3-5-2. Den naturliga orsaken är självklart att han ser ett tomrum efter att Ljungberg slutat och Wilhelmsom åkt till Saudiarabien vilket medför att han vill ge ytterbackarna större offensivt ansvar.

Erik Edmans jubel hörs ända ifrån hans träningscykel i Wigan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Va?

Är ni fortfarande kvar?

Nästa gång tänker jag skriva en lång domedagskrönika om ett lag som en gång dominerade svensk fotboll.

Håll ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med om Spurs backlinje, främst mittbackarna. De saknar även en ordentligt duktig defensivmittfältare på mitten tycker jag, liksom annat londonlag.

Tycker 3-5-2 system för Sverige känns underligt, om man inte har spelare som Cafu (för 10 år sedan) på kanterna så är det svårt att lyckas bra, Nilsson och Stoor eller vilka Lagebäck nu har tänkt sig skrämmer knappast någon.