lördag, juli 26, 2008

Sångerskor

Jag letar hela tiden efter dom.
Sångerskorna med dom speciella rösterna.
I synnerhet inom soul, jazz & blues genrerna och gärna allt tillsammans. En soulig jazzblues i sommarnatten.

Den största svenska rösten av dom alla heter Monica med Z.



På senare tid har jag lyssnat till röster som påminner, åtminstone lite grann om hennes röst.

Som Samantha Preis. En fantastisk röst just nu i sommarens hetta.

Och så finns dom gamla evighetsfavoriterna där. Joanna dyker alltid upp. Newsom alltså, hon låter inte särskilt jazzig och soulig. Hur beskriver man hennes musik egentligen? Det kanske är det som är det fina med henne, att hon är obeskrivelig.



Sen finns ju alla dom andra favoriterna där. Joni, Björk & Sade.

Det är nog topp tre bland mina storapersonliga favoriter. Så fullständigt lika och olika dom är. Sade måste ha nutidens souligaste röst. Som tagen från en rökig soul & jazzclub i Chicago.



Sen har vi Joni. Det här är en av hennes bästa.



Ja, och Björk sen. Hennes avgrundsskrik som ekar ända ifrån Island. Det jag älskar med Björk är att hon är glider över gränserna.

Hon blandar nästan alla stilar som finns. Det är därför hon är ett geni.




Samtliga sångerskor (förutom Preis) som jag nämnt här har en annan sak gemensamt. Nämligen att dom alla hörs i juli månads sista Centrifug på söndag kväll vid 22-bläcket.

Lyssna då via denna länk om du är riktigt klok.

Inga kommentarer: