lördag, januari 05, 2008

Vem färdas över megahertzen?

Jag hittar spaltmeter med irriterade tv-förstår-sig-påare som skriker ut sin galla över den mossiga julteven. Varje tidning har också minst en tv-krönika i veckan och särskilt runt jul verkar dessa små söta varelser extra lättirriterade.

Radiokrönikorna är mer lätträknade.

Okej då. Här får ni en.

Det mesta i radio är skit. Skulle jag kunna ha skrivit.

Det gjorde jag också. Märkte du det?

HALLÅÅÅÅ

Är det någon vaken?

Finns ni som ännu lyssnar på radio?

Här kommer nu en svischande radiokrönika på bästa sändningstid.

Snart börjar den.

Schh.

Tag skydd i buskarna och under snövallarna.

Här kommer den snart instormandes.

Inte snön, den har redan intagit landet.

Radioio.

Va?

Där var den!

Radioio är nog den enda station du behöver efter julhysterin.

Jag rekommenderar nu ett nattligt intag av Radioio:s ambient-kanal.
Låt dina tankar skölja bort med den vackra musiken.
Det är det enda jag skriver.
Allt annat är ändå lika mossigt som teven.

Men det finns ingen Kalle eller Karl-Bertil i radion.

På julafton sändes P3 Pop.

I repris.

Radion har tyvärr blivit fullt av repriser upptäcker jag sorgset. Inte ens dom lokala rimstugorna fanns kvar 2007.

Hela radion är plast.

På plats vore det med nytänkande.

Radioprogram i nya kulörer.

Nästan alla program i den statliga radions kanal tre heter något med P 3.
P3 POP. P3 ROCK. P3 DANS. P3 SVANS. P3 TRAMS.

Det är ju bedrövligt.

Kategoriserad radio har vi redan fått nog av.

Men jag förstår nu varför alla radiokrönikörer stuckit sin kos.

Men Radioio.

Nu sa jag det igen.

Någon borde starta upp ett svenskt radioio.

Jag får väl göra det själv.

Då skulle jag exempelvis kunna lyfta fram Anton Lennartsson som gör en av den
vackraste ambient jag hört på länge på skivan Kinaxix.

Vill också lyckas ladda hem Anton 2.
01 Sömnen
02 Det var högt
03 Innocentius II
04 Ljud från de grå husen och de gråa dagarna

Detta försöker jag ladda hem till min teknikcentral men det lyckas inte.

...vaknade upp med huvudverketstannade i tanken somnade om väcktesen bråkdel av mitt förstånd fick mig att se genom fingrarna...och sätta det oklara i fokus... för ett världsligt rusbetingat mysteriespelom de suddiga gränserna och otydligheternas opus 1

Skriver Anton själv. Verkar strålande. Vill höra.

I min radiovärld skulle svenska artister som Anton, Vägskäl, Motionfield eller varför inte TangKai ta stor plats i min ambientkanal.

Varför har ingen redan gjort detta?
Vänta ni när jag blir stor och får pengar.
Men jag döper inte stationen till ajj ooo.
Kan lätt förknippas med en förvirrad rapdåre.

Radjon är ganska bra tycker jag. Undrar om patenten redan är uppköpt.
I P3 gick det ett lätt miserabelt humorprogram som hette Radjon en gång i tiden.

Fast det har väl alla glömt nu.

Inga kommentarer: