måndag, april 23, 2007

Fotbollsnostalgi

Det är måndag igen.
En riktigt gråtrist måndag.
Det skulle bli varmare sa dom.
Lögnhalsar.
Hela bunten.

Vi ska tydligen skriva nån recension som ska vara inlämnad på fredag.

Ojdå.

Borde jag kanske läsa min mailbox lite frekventare.

Eller mer korrekt; LÄSA mejlen mer noggrant.

Fast det går nog bra att skriva en sådan. Jag vet redan vad jag skall recensera.

Vi har något skumt seminarium i veckan också.

Läsa kurslitteratur någon?

Bevittnade Sp*rs-Gunners i lördags. Det gick ju som vanligt. 2-2 i 95:e. Förr var det tvärtom. Arsenal vann ofta i slutminuterna under storhetstiden. När jag ser spelare som Baptista, Ryssen eller Adebayor längtar man tillbaka när startelvan bestod av Seaman, Dixon, Adams, Keown, Winterburn - Wiltord, Vieira, Parlour, Pires - Bergkamp, Henry. Dennis "Ice man" Bergkamp. Kan inte han göra comeback? Chockerande dock att Adebayor lyckades NICKA in ett mål. Han hade enligt ryktet inte gjort mål sedan finska vinterkriget. Och Baptista..han har vad man kan kalla för tekniska problem.

Nåväl.

IFK Göteborg har på sin svenska-fans sida en omröstningen om vilken IFK:are som är fansens favorit från det glada 90-talet.

Jag satt och tänkte när jag såg den omröstningen över vilka mina favoritspelare i IFK Norrköping under samma tid är.

Målvakt Lasse Eriksson
Back Slobodan Marovic
Mittfältare Pelle Blohm
Forward Janne Hellström

Då blev det så här. Jag måste dock säga att det var väldigt svårt att undvika att ta med Sulan, Schenka eller Ålen.
Min IFK-elva över samtliga spelare jag sett på Parken:
Lasse Eriksson - Gädda Hansson, Sulo Vaattovaara, Jonas Lind, Slobodan Marovic - Magnus Samuelsson, Jevgenij Kuznetsov, Pelle Blohm - Janne Hellström, Patrik Andersson, Niklas Kindvall
Avbytare: Balazs Raboczki, Janne Eriksson, Mikael Blomberg, Antti Sumiala, Kennet Andersson

Och så..en riktig dödgrävarelva:

Thordur Thordarson - Mikael Ström, Patrik Kieback, Gudmundur Mete, Janne Hietanen - Neathan Gibson, Hamilton Thorpe, George Parris, Jonas Andersson - Malcolm Mcphearson, Diogo Oliveira.


När jag sedan funderade vidare på motståndet,vilka spelare från alla diverse motståndarlag genom åren minns jag bäst. Jag tror det får bli Fredrik Ljungbergs avskedsmatch i allsvenskan. Freddie spelade central mittfältare och styrde och ställde som han ville. Halmstad slog IFK med horribla 6-4 och Lilienberg gjorde fyra mål. Lilienberg gjorde alltid mål på Parken, konstigt att aldrig IFK värvade honom.

Anders Svenssons uppvisning med sitt Elfsborg 2000 och 2001 sitter också kvar i minnet.

Men nog om det.

Bäst just nu: Sällskapet
Särskilt Nina Ramsbys inhopp på skivan i Järnstaden samt Thåströms sång på Den dan. Helt underbart bra. Jag vill höra mer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du inte sett Brolin på parken?

Dennis sa...

Sorgligt nog så har jag inte det. Min första match på Parken var strax efter VM-90 då Brolin hade sålts till Parma.