torsdag, november 23, 2006

Den 23:e

Idag är det den 23:e. En månad kvar till dan-före-dan.

Jo, det lackar.

Julstressad?

Inte det minsta.

Jag minns när jag skulle ta tempen på julstressen i Skara till vårt radioprogram "Piratradio" Det var vid den här tiden på året. Det blev inte mycket till reportage. Ingen ville vara med i radio. Jag gjorde en personlig observation istället. Som vi sände.

Samma år gjorde vi det legendariska reportaget "Den maniska jakten på glöggen" Vi sprang runt i Köpstaden i Axvall och letade glögg. Jag har planer på att återuppliva det reportaget till Centrifug den 12 december. Hittade vi någon glögg? Lyssna den 12/12....

Just nu pågår uppsatsskrivande. Vi skriver bl.a om kommersiell radio. Om mainstream vs expermientsfull musik. Jag vill ställa frågan varför lyssnarna matas med enbart mainstream, för det mesta även i public service. Varför spelas allt det andra så sällan och varför låter den komersiella etern likadant nu som 1993? Kan man svara på dessa frågor? Kanske, vi tänkte i alla fall försöka.

Om den musikintresserade idag vill höra ny, spännande, krispig musik så erbjuds det i väldigt liten dos. Lyssnaren måste själv vara aktiv och leta för att hitta sådant. Det är synd, för det finns miljoner möjligheter. Den komersiella radion kunde låta på tusen olika sätt men gör det inte. Den enfaldiga skvalradion gillar jag inte, det vet dom flesta som känner mig. Den ska också finnas men jag begriper inte varför det BARA måste vara det som hörs. Är dessa stationers ägare och sponsorer så spattiga och fördomsfulla att dom tror att detta är det enda som går hem? Varför kan ingen enda vettig stationsägare göra revolution och spela det där andra som också faktist finns?

Fast många vet inte om det. Jag talar ofta om för människor i min närhet att "du, kolla här det finns faktist fantastisk musik här, där och där" Fast en del verkar fullständigt nöjda med det som erbjuds, dom är kanske för lata till att själva leta upp det där andra eller så är dom inte intresserade.

Men jag tror ju att dom bara inte vet. Tänk om dom visste vilket smörgårdsbord av ljuvlig musik som finns tillgänglig där ute, det är bara det att den inte serveras på något fat i den otroligt monotona mainstreametern.

Hur kommer man fram till svar på såna här undringar? Gör dessa radiostationer undersökningar där dom frågar folk vad dom vill höra? I så fall tror jag inte den som svarar på undersökningen får mycket till urval.

I Centrifug spelar vi en del mainstream. Vi blandar det smala med det breda. Det höga med det låga. Sån radio vill jag göra och höra.

Jag är övertygad om att jag inte är ensam.

Till tisdagens program funderar jag på Paddy McAloon, Catherine Duc, Frida Hyvönen, Sophie Millman, Dom Dummaste & Nina Ramsby.

Skivan med Nina ska komma innan dess hoppas jag. Jag har önskat Nina till kvällens Eldorado. Hoppas Kjell spelar henne ikväll. P2 22:30.

P2 är ett föredömme i den svenska etern idag, där blandas många olika stilar och det finns många stilbildande program. Eldorado och Kjell är givetvis det främsta. Det är min största "kjella" till ny, frasig musik som jag aldrig någonsin hade hört annars.

Tänk om etern bubblade av fler såna program istället för..ja just det.

Inga kommentarer: