lördag, december 03, 2005

Svullo är död

Snart kommer nytt med Peggy Lejonhjärta. Vilka? undrar du stillsamt. Peggy Lejonhjärta kanske ännu inte slagit rot över hela popsverige men debutplattan Viskningar och rop är ett härligt popknaster. Skivan som kom för ett år sedan innehåller många favoriter, bäst just nu är "Förlorare" Förlorade barn ett textmässigt kanonspor och underbar sång av Therese Johansson. Nu är nytt på gång med gruppen. Jag väntar ivrigt. Under tiden kan du upptäcka gruppens hemsida här http://www.peggylejonhjarta.com/ Jag slår upp tidningen och läser att Svullo alias Micke Dubois tagit livet av sig, 46 år gammal. Skilsmässan tog knäcken på honom, han hittades i ett källarföråd med en snara runt halsan. Det är hemskt och sorgligt, Sverige kan inte ta hand om människor i nöd och hur psykvården fungerar i detta land vet vi tyvärr vid det här laget. Eller hur den snarare inte fungerar. Inget verkar göras för människorna som kommer till landets psykmottagningar. Dom blir inlagda några dagar, får medicin och skickas hem. Ödet drabbade Micke liksom brottarkungen Mikael Ljungberg häromåret. Det är tragiskt och detta kommer ännu sorgligare att fortsätta så länge psykvården ser ut som den gör. Sverige måste börja ta hand om människorna. Jag minns Svullo som en tidig barndomsidol, som liten kille hyrde jag videos med Agne och Svullo ett otal gånger. Den trånga polisuniformen och dom stora skorna på storlek 168 i den "elaka polisen" var störtkul. Denna lördag blev än mer grå, trist och kall med detta besked. På teven visar dom semesterbilder från Strömstad. Hur kan dom? Ge mig en solsemester i julklapp tack.

Inga kommentarer: