torsdag, december 29, 2005

Listor Listor Listor

Överallt levereras det listor just nu. Årsbästalistor. Dom 20 bästa filmerna, dom 10 bästa albumen, dom 50 bästa ketchupsorterna eller dom 25 främsta meteorologerna. Stavas det så? Meteorolog. Jag ska slå upp det. En sådan har fått sparken från Sveriges Radio för att han talar för mycket dialekt. Östgötska är tydligen inte radiomässigt. Men skånska är det. Tydligen. Vilka var då årets bästa plattor? Svårt att säga, man kan gå efter försäljningslistorna fast helst inte. Musik handlar väl inte om att sälja. Jo för många gör det tyvärr det. Jaja. Listorna översvämmar oss och alla har en åsikt. Särskilt dessa kulturnissar i dagspressen, där har dom fritt spelrum så här på decembers sista dagar att lista och rangordna årets kulturhändelser. Jag tänker inte göra den minsta antydan till en lista men några artister som släppt bra plattor under året är exempelvis Thåström,Eva Dahlgren & Kent. Om man gillar svensk musik. Och det gör man väl. Annars finns nog den bästa musiken, den där som inte är mainstream (du vet det där onödiga som dom komersiella kanalerna tvingas spela när det inte är reklam) just nu på webben. Överallt kryllar det små vulgära grodor kväckar ur sig ett myller till ljudlandskap. Gillar man ambientartad musik som ofta innehåller såna där ljudlandskap med kväckande grodor kan man kolla upp något som kallar sig för Transient. Orkar man inte leta själv kan man lyssna på radio istället. http://www.radioio.com/radioioambient.php är en kanal som spelar nonstop ambientmusik. Utanför fönstret har snön återigen börjat falla. Det ska visst komma in ett snöoväder under det kommande dygnet och ändå har kung bore visat sig under nästan hela dagen. En vecka för sent, bäste Herr Bore. Hade det sett ut så här veckan före jul hade jag nog märkt av julen. Nu passerade den revy illa kvickt. Visst vräkte jag i mig av köttbullarna och revbensspjällen och allt julgodis. Jag somnade inte ens framför Kalle Anka. Men jag missade när Kalle,Långben och Musse är på husvagnssemester och när Kalle jagar kolibrin. Nej den här julen kände jag knappt av. Nu går vi i alla fall mot ljusare tider när allt vänder. Det märks väl inte av förrän om ett par månader men i alla fall. Det har åtminstone vänt.

Inga kommentarer: