lördag, november 29, 2008

Black sunday afternoon

Fast det är ju lördag och inte ens eftermiddag. Men jag gillade titeln.

Granen på torget utanför mina fönster är monterad. Själv så har jag tagit fram min USB-gran som lyser i rött, grönt och blått.

Jag gick förbi Idrottsparken och fick en tår i ögonvrån. Det ser inte klokt ut. Jag skulle köpt lite gräs i alla fall.

Det blev alltså Boogie eller Bogart alias Göran Bergort som tar över IFK Norrköping.
Lycka till säger jag i all välmening.

Att IFK vill börja om, satsa ungt och fräscht, bygga lokalt och satsa på egna talanger är ju ett steg i rätt riktning. Ett steg i jävligt fel riktning är att då säga upp den ansvarige för ungdomsakademin. Om ekonomin är så ansträngd kunde man väl för bövelen hittat nån annan tjänst än just denna att skära ner. Det känns som IFK skjuter sig i foten ännu en gång.

Med denna tränarvärvning verkar åtminstone ledningen i IFK nu säga att vi kommer att ha tålamod. Kommer staden Norrköping ha det? Kommer supportrarna ha det? Kommer jag ha det? IFK Norrköping ska självklart ha som mål varje år man inte spelar i allsvenskan att komma dit året därpå. Allt annat är bara snömos.

Kraven kommer vara fortsatt höga men året som varit. 2008, det kan faktiskt ge Boogie och co det tålamod man behöver. Efter det här ruttna året kan det enda som krävs under 2009 vara att IFK Norrköping börjar spela fotboll igen. Då kanske även mazarinligan kan ta ett mellanår men handen på hjärtat, Superettan 2009 ser inte skrämmande ut och IFK har med Superettanmått ingen dålig trupp. Problemet nu är att det inte finns en spänn i kassakistan. Därför sprack värvningen av Pligg kan vi läsa idag. Jag misstänker att IFK tvingas rea ut duracellkaninen Bamberg och ärkedivan Amuneke för att ha råd med driften av laget 2009.

Stefan Hellberg!

Att Hellberg blir Bogarts sidekick på tränarbänken var en smärre sensation. Hellberg som är erkänt suverän på att fostra talanger och har näsa för talangerna i Norrköping med omnejd är förstås en oerhörd resurs. Frågan är bara om de båda klarar av pressen från den här staden. Hellberg klev av som huvudtränare 2005 efter att just inte klarat av pressen efter sju matcher utan vinst i Superettan. Kanske fungerar det bättre när han får jobba lite mer i skymundan och låta Bogart förklara poängtapp mot Friska Viljor istället.

Hellberg är faktiskt en fantastisk värvning. Hellberg vs Cratz är som natt och dag och Bogart är uppenbarligen av samma virke som Hellberg. Ganska stor skillnad jämfört med Jingblad och i synnerhet Cratz. Ingen av Hellberg/Bergort skulle sannolikt såga sitt eget lag offentligt i media. Jag minns Stefans tid senast i IFK. Hur värdelösa IFK än var så hittade han alltid något positivt. Det är inte dåligt i sig men efter 0-5 uppe i Boden blev det rätt patetiskt. Jag hoppas att dom faktiskt har egenskapen att kunna ryta i när det behövs. Det ska inte vara någon mysstund under träningspassen.

Nåväl. Jag känner en oerhörd försiktig optimism.

IFK Norrköping-Silly Season 1-1
IFK: Boogie/Hellberg
Silly: Spong
Fortfarande väldigt utvisad: Amuneke

Inga kommentarer: